Kirjoita tähän hakemasi!

Ajankohtaista

Ruotsissa toteutettavan luokanopettajakoulutuksen jatkosuunnittelu sai vihreää valoa

Åbo Akademin hallitus hyväksyi kokouksessaan 28.4.2022 kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnan esityksen jatkaa suomalaisen mallin mukaisen luokanopettajakoulutuksen suunnittelua Ruotsissa.

Tiedekunnan esittämän mallin mukaisesti luokanopettajakoulutus toteutuisi Ruotsissa Strängnäsin kunnassa ja rahoituksesta vastaisivat ruotsalaiset toimijat.

– Åbo Akademi on toteuttanut vastaavia ulkoistettuja koulutuksia Suomen ruotsinkielisillä alueilla ja suhtautuu myönteisesti tähän yhteistyöhön. Strängnäsissä toteutettava koulutus noudattaisi samaa vakiintunutta rakennetta ja antaisi saman pätevyyden kuin opettajankoulutuksemme Vaasassa, sanoo Åbo Akademin kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnan dekaani Fritjof Sahlström.

Esityksen mukaan Strängnäsissä kouluttajina on Åbo Akademin henkilöstöön kuuluvia opettajia. Yhteistyökumppanina on Vaasan harjoituskoulu, missä ruotsalaiset opiskelijat suorittavat osan harjoittelujaksoistaan.

– Vaikka olemme edelleen suunnitteluvaiheessa, tahtotila yhteistyöhön on vahva sekä tiedekunnassamme että Strängnäsissä Ruotsissa. Näen tässä avautuvan runsaasti mahdollisuuksia rajat ylittävään yhteistyöhön koulutuksen, tutkimuksen ja kehittämisen saralla, Sahlström toteaa.

Syksyllä 2023 alkavaksi suunniteltuun koulutukseen on tarkoitus ottaa 20 opiskelijaa.