Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Robotteja ja tekoälyä Åbo Akademin avoimien ovien tapahtumassa Vaasassa

Åbo Akademi toivottaa yleisön tervetulleeksi seminaariin ja avoimien ovien tapahtumaan maanantaina 3.12.2018 osoitteessa Academill, Rantakatu 2, Vaasa.Päivän aikana kävijöillä on mahdollisuus tutustua sekä Academillin tiloihin että robotteihin, tekoälyyn ja tutkimuksen digitalisaatioon.

Tapahtuma on osa Åbo Akademin 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

– Toivotamme kaikki tieteestä, koulutuksesta ja paikallishistoriasta kiinnostuneet tervetulleiksi.  Haluamme antaa yleisölle mahdollisuuden tutustua Åbo Akademin tiloihin ja samalla näyttää, että tutkimus ei ole hajamielisten professorien puuhailua pölyisissä arkistoissa, vaan tieteentekijät ovat aivan tavallisia ihmisiä, jotka työskentelevät erilaisten mielenkiintoisten asioiden parissa, sanoo Åbo Akademin Vaasan yksikön rehtori Lisbeth Fagerström.

Avoimien ovien päivän ohjelmassa on Fundra-tiedetori, jossa kävijät voivat muun muassa tutkia virtuaalimaailmaa VR-lasien avulla, kokeilla 3D-tulostusta sekä tutustua Pepper-robottiin ja esittää näihin aiheisiin liittyviä kysymyksiä.

Kello 16.00 alkaen vierailijat voivat tutustua Höyrymyllyn historiaan osallistumalla luentoon ja opastettuun kierrokseen Havtornen- ja Academill-rakennuksissa. Eri laitosten työntekijät ovat valmiina vastaamaan kysymyksiin ja kertomaan parhaillaan tutkimuksen ja opetuksen kohteena olevista aiheista.

Kello 9.00 alkava seminaari ”Digitalisaatio, tekoäly ja robotiikka yhteiskunnan palveluksessa” on päivän tieteellisempi osuus.Seminaarin järjestää Vaasan korkeakoulukonsortio, joka muodostuu kuudesta korkeakouluyksiköstä: Vaasan yliopisto, Svenska handelshögskolan, Vaasan ammattikorkeakoulu, Yrkeshögskolan Novia, Helsingin yliopiston oikeustieteellinen koulutus Vaasassa ja Åbo Akademin Vaasan yksikkö.

Seminaari on yksi Vaasan seudun korkeakoulujen ja yliopistojen digitalisaation, tekoälyn ja robotiikan alojen tutkimusyhteistyön foorumeista.

Seminaari on maksuton mutta edellyttää etukäteisilmoittautumista 30.11. mennessä. Ilmoittautumislomake on osoitteessa: https://survey.abo.fi/lomakkeet/10515/lomake.html. Muuhun ohjelmaan osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista.

Päivän ohjelma kokonaisuudessaan: https://www.abo.fi/evenemang/fundra/

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita osallistumaan tapahtumaan. Esimerkiksi kahvitauon aikana klo 10.15–10.45 on mahdollista haastatella järjestäjiä ja luennoitsijoita.

Haastattelut:

Lisbeth Fageström