Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

RMC, Viking Line, ÅA ja Kempower kehittävät hiilineutraalia meriväylää Turku–Tukholma-välille – Hanke sai Business Finlandilta merkittävän rahoituksen

Rauma Marine Constructionsin, Viking Linen, Åbo Akademin ja Kempowerin yhteinen Decatrip-hanke on saanut Business Finlandilta 1.596.000 euron rahoituksen. Hankkeen tarkoitus on kehittää ratkaisu, joka mahdollistaa hiilineutraalin meriliikenteen Turun ja Tukholman välillä. Tavoite on mahdollista saavuttaa jo viiden vuoden kuluttua.

Rauman telakkaa operoivan Rauma Marine Constructionsin (RMC), risteilyvarustamo Viking Linen, Åbo Akademin ja sähköajoneuvojen latausteknologiaa valmistavan Kempowerin yhteishanke Decatrip on saanut Business Finlandilta 9. syyskuuta merkittävän 1.596.000 euron rahoituksen. Decatrip-hankkeen tavoitteena on kehittää Turun ja Tukholman välille niin sanottu vihreä käytävä (green corridor), jota pitkin rahti ja matkustajat kulkevat hiilineutraalisti.

”Hankkeessa kehitettävä ratkaisu mahdollistaa Turun ja Tukholman välillä täysin hiilineutraalin rahtiliikenteen ja matkustuksen, mutta ratkaisu skaalautuu myös muille väylille. Tämä on tärkeää, sillä kaikki EU-maat, Suomi mukaan lukien, ovat sitoutuneet vihreiden meriväylien perustamiseen”, kertoo Rauma Marine Constructionsin väliaikainen toimitusjohtaja Mika Laurilehto.

Business Finlandin myöntämä tuki on suunnattu RMC:lle, Åbo Akademille ja Kempowerille. Ahvenanmaalainen Viking Line puolestaan sai hankkeeseen tukea Ahvenanmaan maakuntahallitukselta, koska Business Finland ei voi tukea yritystä, jonka kotipaikka on Ahvenanmaa.

Hanke tähtää ensivaiheessa Viking Linen operoiman merikäytävän hiilineutraalisuuteen. RMC kehittää hankkeen puitteissa energiatehokkaita ratkaisuja laivojen hiilineutraaliin operointiin ja yhdessä Kempowerin kanssa sähköajoneuvojen lataamiseen laivassa. Hankkeen tutkimusosapuolen Åbo Akademin tehtävä on laajemmin arvioida vihreän kuljetuskäytävän yhteiskunnallisia hyötyjä. Hanketta koordinoi PBI Research Institute. Vihreän merikäytävän mahdollistava polttoaine on tarkoitus valmistaa paikallisesti Varsinais-Suomessa.

Åbo Akademin tutkimusjohtaja, tuotantotalouden dosentti Magnus Gustafsson arvioi, että Viking Linen Turun ja Tukholman väliseltä reitiltä voidaan poistaa hiilipäästöt jo viiden vuoden kuluessa.

”Yhä useampi kuluttaja toivoo ostamiltaan tuotteilta ja palveluilta vastuullisuutta, mikä liittyy koko logistiikkaketjun päästöihin. Hankkeen lähtökohta on, että suomalaisella teknologialla kustannukset eivät päästöttömyyden myötä kohoa merkittävästi. Tämä tulee tarjoamaan kestävän vaihtoehdon matkustajille, teollisuudelle mahdollisuuden saada kilpailuetua kestävästä kuljetuksesta ja konkreettisen esimerkin siitä, miten suomalaisella osaamisella voidaan eliminoida merenkulun päästöt.”

Lisätiedot:

Magnus Gustafsson, tutkimusjohtaja, dosentti, Åbo Akademi
p: +358 40 554 0507
email: magnus.gustafsson@abo.fi

Mika Laurilehto, Väliaikainen toimitusjohtaja, Rauma Marine Constructions
p. +358 400 833 620
email: mika.laurilehto@rmcfinland.fi

Rauma Marine Constructions (RMC) on yksi Euroopan johtavista laivanrakennusyhtiöistä. Kesällä 2014 perustettu raumalainen yhtiö on kokonaan suomalaisessa omistuksessa. RMC on erikoistunut matkustaja-autolauttojen, jäänmurtajien ja puolustusvoimien alusten rakentamiseen ja huoltoon. Lisätietoja osoitteesta www.rmcfinland.fi

Viking Line on Itämeren johtava brändi matkustajalaivaliikenteessä, säännöllisellä laivaliikenteellä Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin väliä sekä Suomen ja Viron välillä. Yli 2 000 työntekijällä olemme Suomen suurin meriliikenteen työnantaja. Juuremme ovat peräisin saaristosta ja monet työntekijöistämme asuvat täällä. Työskentelemme kestävän kehityksen puolesta kaikessa toiminnassamme ja uusi ilmastofiksu aluksemme Viking Glory tuli liikenteeseen 1. maaliskuuta 2022. Keskittymällä ympäristöön, mukavuuteen ja asiakkaisiimme luomme tulevaisuuden matkakokemuksia.

Kempower suunnittelee ja valmistaa DC-tasavirtapikalatausratkaisuja sähköajoneuvoille. Olemme omistautuneita sähköajoneuvojen harrastajia, joilla on syvä ymmärrys latausmarkkinasta ja käytännönläheinen asenne tekemiseen. Tuotekehityksen ja tuotannon juuret ovat Suomessa, ja suurin osa materiaaleistamme ja komponenteistamme hankitaan paikallisesti. Palvelemme kaikkia sähköajoneuvoja henkilöautoista ja hyötyajoneuvoista kaivoskoneisiin, veneisiin ja moottoriurheiluun. Kemppi Groupin 70 vuoden kokemus DC-virtalähteiden kehittämisestä asettaa korkeat laatuvaatimukset tuotesuunnittelullemme ja käyttäjäkokemuksen kehittämiselle. Kempower on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. www.kempower.com