Kirjoita tähän hakemasi!

Raportti äänestämisestä ja poliittisista mielipiteistä eduskuntavaaleissa 2019

Suomalaiset pitävät eniten SDP:stä, vähiten Perussuomalaisista – eduskuntavaaleissa Perussuomalaiset oli miesten valinta, Vihreät naisten

Raportti äänestämisestä ja poliittisista mielipiteistä eduskuntavaaleissa 2019

Åbo Akademin yhteiskuntatieteen tutkimuslaitos Samforsk julkaisee tänään tutkimuksen äänestämisestä eduskuntavaaleissa. Englanninkielinen raportti Voting and public opinion in Finland – The parliamentary election of 2019 valottaa äänestämiselle keskeisiä teemoja kevään vaaleista. Raportti on kerätty Åbo Akademin nettipaneelimuotoisena kyselytutkimuksena ja siihen osallistui yli 1800 suomalaista.

Poimintoja raportista:

Perussuomalaiset on miesten puolue, sillä 23 prosenttia miesäänestäjistä, mutta vain 11 prosenttia naisäänestäjistä äänesti Perussuomalaisia.Tämä käy ilmi Kimmo Grönlundin puoluevalintaa ja puolueiden äänestäjien mielipide-eroavaisuuksia käsittelevästä luvusta (s. 13–20). Vihreillä tilanne on täysin päinvastainen: 8 prosenttia miehistä ja 16 prosenttia naisista äänesti Vihreitä.

Ennakkoon äänestämässä käyneet olivat tyytymättömämpiä vaalin tulokseen kuin vaalipäivänä äänestäneet. Tämä selviää Henrik Serup Christensenin analyysistä (s. 21-27).

• Peter Söderlund havaitsee (s. 28-33), että suomalaiset pitävät eniten SDP:stä, Vihreistä ja Kokoomuksesta, vähiten Kristillisdemokraateista ja Perussuomalaisista.

Vaalikoneita käytetään ahkerasti Suomessa, ne ovat erityisesti nuorten ja vähän koulutettujen suosiossa, osoittavat Kim Strandberg ja Aleksi Suuronen (s. 34-39).

• Maria Bäck näyttää (s. 46-50), että suomalaiset luottavat eniten tasavallan presidenttiin, luottamus puolueita ja poliitikkoja kohtaan on vähäisintä. Luottamus eduskuntaa kohtaan on vakaata.

• Raportin viimeisessä luvussa Thomas Karvin analyysi (s. 57-63) osoittaa, että Keskusta ja Perussuomalaiset menettivät äänestäjiä Kokoomukselle EU-vaaleissa.

Raportti Voting and public opinion in Finland – The parliamentary election of 2019 on ladattavissa PDF-tiedostona Samforsk-tutkimuslaitoksen kotisivulta https://www.abo.fi/samforsk.
Suora linkki raporttiin:https://www.abo.fi/wp-content/uploads/2019/07/Voting-and-Public-Opinion-in-Finland.pdf

Lisätietojaraportin toimittajilta professori Kimmo Grönlundilta (kimmo.gronlund@abo.fi, puh. 02 215 4586) ja akatemiatutkija Kim Strandbergilta (kim.strandberg@abo.fi, puh. 06 324 7456) tai raportin kirjoittajilta.