Kirjoita tähän hakemasi!

Lehdistötiedote

Pocket Democracy -sovellus tuo kuntapolitiikan puhelimeen

Huomenna (13.5.) esitellään mobiilisovellus, joka tekee kunnallispolitiikasta helpommin lähestyttävää, lisää päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja parantaa kansalaisten poliittista tietoisuutta. Pocket Democracy -sovellus toimii kolmella kielellä ja se on käytettävissä 12 kunnassa Suomessa.

Pocket Democracy on kehitetty Åbo Akademissa ja sitä on pilottitestattu Maalahden kunnassa vuosina 2019–2020. Sovellus on nyt valmis ja siitä julkaistaan ruotsin-, suomen- ja englanninkieliset versiot. Maalahden lisäksi mukana ovat myös Luoto, Kruunupyy, Pietarsaari, Pedersöre, Uusikaarlepyy, Vöyri, Mustasaari, Korsnäs, Närpiö ja Vaasa. Kristiinankaupunki liittyy mukaan kesällä.

Pocket Democracy -sovelluksen avulla kuntalaiset voivat seurata kunnan asioiden käsittelyä ja omia kiinnostuksenkohteitaan. Kunnan viimeisimmät päätökset ovat nähtävissä ja julkisista kunnallisista asiakirjoista voi hakea tietoa. Sovellus noutaa tiedot suoraan kuntien verkkosivuilta. Käyttäjän on helppo löytää erilaisia asiakirjoja, kuten esityslistoja, liitteitä ja pöytäkirjoja, sekä nähdä missä ja milloin tiettyä asiaa käsitellään. Käyttäjä voi myös saada puhelimeensa ilmoituksia aina, kun hänen seuraamastaan asiasta on tarjolla uutta tietoa.

– Toivomme sovelluksen helpottavan kunnan asukkaiden arkea. Kokemuksemme Maalahden kunnasta näyttävät, että myös virkamiehet ja luottamustehtäviin valitut ovat pitäneet Pocket Democracy -sovellusta hyödyllisenä. Käyttäjä voi itse valita seurattavat kiinnostuksenkohteensa. Käyttäjä voi siten seurata yksilöityä uutisvirtaa esimerkiksi päätösprosesseista tai tietyiltä osa-alueilta, kuten vapaa-aikaan ja kulttuuriin tai urheiluun liittyvistä asioista. Sovellus on hyvä tapa antaa kuntalaisille käsitys kunnallispoliitikkojen työstä, sanoo yliopisto-opettaja Jenny Lindholm, joka opettaa Åbo Akademissa valtio-oppia, mediaa ja viestintää.

Pocket Democracy sisältää tietoa myös yksittäisistä poliitikoista, esimerkiksi missä kunnallisissa elimissä he toimivat. Tarjolla on myös lista viidestä uusimmasta asiakirjasta, jossa poliitikko mainitaan.

– Sovellus antaa äänestäjille mahdollisuuden nähdä, mitä heidän edustajansa on tehnyt vaalikauden aikana, missä lautakunnissa hän on ollut mukana ja mitä päätöksiä hän on ollut tekemässä. Kunnallisia asiakirjoja, kuten pöytäkirjoja ja niiden liitteitä voi olla hankala tarkastella kokonaisuudessaan puhelimella, joten sovelluksen rinnalle tulee myös samat toiminnot tarjoava sivusto. Meidän tutkijoiden kannalta sovelluksessa on myös tärkeänä toimintona mahdollisuus toteuttaa kyselyjä, sanoo Åbo Akademin valtio-opin, median ja viestinnän yliopisto-opettaja Janne Berg.

Sovellus on osa Bergin ja Lindholmin digitaalisia demokraattisia innovaatioita koskevaa tutkimusta. Projektin rahoituksesta vastaa vuodenvaihteeseen asti Högskolestiftelsen. Pocket Democracy on saatavana Google Playstä (Android) ja App Storesta (iOS) sekä osoitteesta www.pocketdemocracy.fi 13.5.2021 alkaen.
Sovellus on ladattavissa ja käytettävissä ilmaiseksi.

Lisätietoja:
Jenny Lindholm