Kirjoita tähän hakemasi!

Ajankohtaista

Muovinäyttely valottaa valtameriemme ekokatastrofia – tiedenäyttely Saaristokeskus Korpoströmissä

Muovia meressä, alkuperäisnimeltään Out to Sea – The Plastic Garbage Project on kansainvälinen näyttely, joka kiertää maailmaa kertoakseen siitä ekokatastrofista, jonka muovi on valtamerissämme aiheuttanut. Näyttelyn keskipiste, ja katastrofin symboli, on merijäte-installaatio, joka on koottu valtameristämme löytyneistä jätteistä. Pääosa näyttelystä kertoo ongelman taustoista ja niistä vakavista vaikutuksista, joita sillä on mereen, eläimiin ja ihmisiin. Näyttely tuo esiin  globaaleja ja paikallisia toimijoita rohkaistakseen myös kävijöitä merijätteen vastaiseen kamppailuun.

Tiedenäyttely on myös tärkeä pedagoginen lähestymiskeino muoviongelmasta kertomiseen. Korpoströmin Saaristokeskus (Junnulabra) ja Åbo Akademi (Ympäristö- ja meribiologia) toimivat yhteistyössä Saaristomeren Biosfäärialueen ja Natur och Miljön järjestämien Turunmaan Luontokoulujen kanssa, jotta asiaa käsitellään myös perusopetuksessa.

Kesän aikana näyttely täydentyy Taiteilijaresidenssi AARK:n muoviongelmaan pohjautuvilla installaatioilla ja Käsityöverstas esittelee käyttöesineitä, joita on aiemmin valmistettu muusta materiaalista kuin muovista.

Näyttelyn avaa Roman Aebersold Museum für Gestaltung Zürich’ista.
Rahoittajiin lukeutuvat Drosos Foundation, Stiftelsen för Åbo Akademi, Saaristomeren Suojelurahasto, Stiftelsen Brita Maria Rehnlunds Minne, Svenska Kulturfonden, Svenska Folkskolans Vänner sekä Sparbanksstiftelsen i Korpo.

NÄyttely Saaristokeskus Korpoströmissä 3.5–30.9.2019. Ajat, hinnat, yms osoitteessa: www.skargardscentrum.fi.

Lisätietoja antaa:
Christoffer Boström