Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Mikael Lindfelt asetettiin Åbo Akademin rehtorin tehtävään

Mikael Lindfeltille on luovutettu rehtorin viran ulkoiset tunnusmerkit, kaksi hopeavaltikkaa, rehtorin vitjat ja viitta, jotka symboloivat korkeakoulun rehtorin viran arvoa ja siihen liittyvää vastuuta. Uusi rehtori asetettiin virkaansa 31. maaliskuuta 2022 vuosittain vietettävän, Turun yliopistojen välistä yhteistyötä juhlistavan Akateemisen päivän yhteydessä.

Virkaanastujaispuheessaan Lindfelt painotti sitä valtavaa potentiaalia, jonka tiedon ja informaation valta ja hallinta tuovat mukanaan ja joka näkyy varsinkin politiikassa, innovaatioissa ja taloudessa. Hän puhui myös niistä tehtävistä ja velvollisuuksista, joita Åbo Akademilla nyky-yhteiskunnassa on, sekä tarpeesta jatkuvasti uudistaa korkeakoulussa vallitsevaa perinnettä. Hän käsitteli tutkimuksen, koulutuksen ja yhteistyön vuorovaikutusta sekä akateemista vapautta ja jatkuvan muutoksen sietämisen kulttuuria, joka saa korkeakoulun kukoistamaan.

– Tässä kulttuurissa tieteen vapaus ilmenee luovuutena ja vapautena harjoittaa tutkimusta. Siinä tiedon asettamat ehdot osoittavat suunnan, ja vapaus liittyy kollegiaalisen tarkastelun ohjaaviin, arvioiviin ja palkitseviin käytäntöihin. Tässä kulttuurissa korkeakoulun organisaatio luo kehykset huippuosaamisen tavoittelulle. Tässä kulttuurissa myös Åbo Akademita tarkastellaan suhteessa korkeakoulusektorille jaettaviin julkisiin varoihin, kun meidän toimintamme laadukkuutta arvioidaan suhteessa muiden korkeakoulujen toiminnan laatuun.

Thomas Wilhelmsson trär rektorskedjan över Mikael Lindfelts huvud.

Lindfelt korosti myös Åbo Akademin merkittävää yhteiskunnallista tehtävää kaksikielisessä maassa ja painotti inhimillistä aspektia, jota korkeakoulu edustaa niin sosiaalisesti, kulttuurisesti kuin historiallisestikin.

– Åbo Akademi toimii näyttämönä nuorten tulevaisuudenunelmille, ihmisten kohtaamiselle, hauskanpidolle ja murheille sekä suhteiden – niin elämän mittaisten kuin lyhytaikaisten – solmimiselle. Åbo Akademi on myös näyttämö, jolla syntyy lahjakkuuksia ja kehitetään yritysideoita ja jossa vanhat opiskelijat kokoontuvat yhteen. Åbo Akademi on valkokangas, jolle heijastuu muistoja iloisista, mutkattomista ja huolettomista ajoista.

Rehtori asetettiin virkaansa Sibelius-museossa Akateemisen päivän yhteydessä. Juhlaesitelmän piti Turun yliopiston filosofian dosentti ja tutkija Elisa Aaltola, joka puhui otsikolla Tieteen rajat – mitä saamme ja rohkenemme tutkia? Juhlallisuuksien yhteydessä palkittiin myös vuoden dosentti Ann-Catrin Östman, joka toimii historioitsijana Åbo Akademissa. Brahe Djäknar- ja Florakören-kuorot huolehtivat musiikkiesityksistä.

Mikael Lindfelt håller tal.

Professori Mikael Lindfelt on järjestyksessään yhdeksästoista Åbo Akademin rehtori.

Mikael Lindfeltin rehtorikauden avauspuhe (suomeksi käännettynä)
Lehdistökuvia. Valokuvaaja: ÅA/ Robert Seger

Lisätietoja: