Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Ett lysande stänk i mörkret, den självlysande algen Alexandrium ostenfeldii
Itsevalaiseva Alexandrium ostenfeldii -levä. Kuvaaja: Samuel Salminen/Fern Orchestra

MEDIATIEDOTE
Åbo Akademi
27.12.2018

Levät hohtavat valoa Lux Helsingissä

Itsevalaisevista levistä koostuva installaatio hohtaa Lux Helsinki -valotapahtuman aikana 3.–9.1.2019. Valotaiteilija Vespa Laine ja äänitaiteilija Markus Heino ovat yhteistyössä Åbo Akademin ympäristö- ja meribiologian tutkijan Conny Sjöqvistin kanssa tuottaneet Helsingin Kaapelitehtaalle taiteellisen luontoelämyksen.

Kaapelitehtaalla yleisöllä nähtävillä on kineettinen teos, jossa pääosaa esittää Alexandrium ostenfeldii -niminen levälaji. Panssarisiimalevä Alexandrium ostenfeldii on yhteyttävä mikrolevä, joka elää Itämeressä ja joka on sekä näkyvä että näkymätön. Yksisoluiset levät ovat niin pieniä, ettei niitä näe paljain silmin, mutta kun soluja on riittävän paljon yhdessä ja ne ovat liikkeessä, tämä levälaji tuottaa sinisävyistä valoa, joka hohtaa häikäisevän kauniisti vedessä.

– Valon tuottaminen vaatii leväsoluilta valtavasti energiaa. Yksittäiselle solulle rasitus on niin suuri, että emme voi varmasti tietää, kuinka pitkään installaation levät jaksavat hohtaa. Solujen pitäisi tuottaa valoa muutaman päivän ajan, mutta olemme varautuneet tarvittaessa vaihtamaan levät uusiin muutaman tunnin välein, Sjöqvist kertoo.

Installaation nimi Breath tulee siitä, että mikrolevät tuottavat puolet ilmakehän kaikesta hapesta. Alexandrium ostenfeldii osallistuu elämää ylläpitävään hapen tuottamiseen, mutta tämä kaunis levä on myös erittäin myrkyllinen.

– Levä on hengenvaarallinen, jos sitä nielee. Installaation kautta haluamme nostaa esiin ihmisen ristiriitaisen suhtautumisen levään. Toisaalta se on kaunista katsottavaa, toisaalta sen yleistymistä ovat edistämässä isot ongelmat, kuten ilmastonmuutos ja meren rehevöityminen, sanoo Laine.

– Antroposeeni tarkoittaa nykyisin meneillään olevaa aikakautta, jossa ihmisen toiminta on vaikuttanut maapallon ilmastoon ja ekosysteemiin globaalisti ja myös mikroskooppisella tasolla. Antroposeeni vaikuttaa aivan kaikkeen. Vielä ei kuitenkaan ole liian myöhäistä toimia, Sjöqvist toteaa.

Installaation yhteydessä julkaistaan taidejulkaisu, josta lukijat saavat tarkempaa tietoa levästä. Julkaisun on taittanut graafikko Samuel Salminen, ja se sisältää itsevalaisevia elementtejä.

Breath on nähtävissä Kaapelitehtaan Valssaamossa (Tallberginkatu 1, Helsinki) Lux Helsinki -valotapahtuman aikana 3.–9.1.2019 kello 15–22. Lisätietoa Lux Helsingistä: www.luxhelsinki.fi.

Vespa Laine on valmistunut teatteritaiteen maisteriksi valosuunnittelulinjalta Teatterikorkeakoulusta vuonna 2010. Turussa vuonna 1977 syntynyt Laine asuu nykyisin saaristossa Paraisilla. Hänet tunnetaan mm. kasviorkesteri Fern Orchestran teoksesta Arboretum – Plant Series II. Hän käsittelee taiteessaan ilmastonmuutosta ja ekologiaa sekä ihmisen ja luonnon välistä vuorovaikutusta.

Conny Sjöqvist suoritti filosofian tohtorin tutkinnon ympäristö- ja meribiologian alalla Åbo Akademissa vuonna 2015. Sjöqvist on syntynyt Taalintehtaalla vuonna 1984 ja asuu nykyisin Turussa. Sjöqvist toimii Åbo Akademissa projektitutkijana Meri-tutkimusalalla, joka on Åbo Akademin ja Turun yliopiston yhteinen profiloitumisalue.

Taideteosta tukee taloudellisesti Åbo Akademin ympäristö- ja meribiologia, Suomen ympäristökeskus/Merikeskus, Tieteen tiedotus ry. ja Svenska kulturfonden.

Lisätietoja:
Conny Sjöqvist
Projektitutkija, Meri-tutkimusprofiili, Åbo Akademi
Sähköposti: conny.sjoqvist@abo.fi
Puhelin: +358 40 558 0284

Vespa Laine
Valotaiteilija
Sähköposti: vespa@fernorchestra.com
Puhelin: +358 40 087 6118

Kuvia ja video Alexandrium ostenfeldii -levästä osoitteessa: http://web.abo.fi/pressmaterial/Alexandrium_ostenfeldii
Kuvaaja mainittava: Samuel Salminen/Fern Orchestra

Itsevalaisevat levät ovat erittäin hankalia valokuvattavia. Pimeässä kuvaaminen vaatii pitkän valotusajan, mutta jotta levät hohtaisivat valoa, niitä täytyy pitää liikkeessä. Liikkuva kohde ja pitkä valotusaika saavat helposti aikaan kuvan puuroutumisen.

Kutsu avajaisiin: http://web.abo.fi/pressmaterial/lux_kutsu.pdf

Ystävällisin terveisin,