Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Kuka muistaa Turun raitiovaunuja? Uudessa tutkimusprojektissa perehdytään muistoihin ja kokemuksiin julkisesta liikenteestä

Åbo Akademi on saanut kolmevuotisen rahoituksen tutkimusprojektiin, jossa tutkitaan ihmisten kokemuksia julkisesta liikenteestä eurooppalaisissa kaupungeissa. Åbo Akademi on mukana HERA:n rahoittamassa projektissa ”Public Transport as Public Space in European Cities: Narrating, Experiencing, Contesting” (PUTSPACE), jossa on Suomen lisäksi tutkijoita Virosta, Belgiasta ja Saksasta.

”Suurin osa julkista liikennettä käsittelevää tutkimusta keskittyy talouteen tai teknologiaan. Meitä kiinnostaa laajempi perspektiivi ja siksi tutkimme julkista liikennettä humanistisesta lähtökohdasta”, sanoo Suomen osahankkeen johtaja Jason Finch, englannin kielen ja kirjallisuuden apulaisprofessori Åbo Akademista.

”Julkinen liikenne on tärkeä kysymys kaupunkisuunnittelussa. Onkin tärkeää, että se toimii hyvin, mutta on myös olennaista ymmärtää, miten julkista liikennettä käyttävät ihmiset sen kokevat. Millä tavoin esimerkiksi ikä, sukupuoli, etnisyys ja kieli vaikuttavat siihen, millaiseksi kokemus julkisesta liikenteestä muodostuu? Minkälaiset asiat saavat julkisen liikenteen käyttäjä tuntemaan olonsa turvalliseksi tai turvattomaksi, mukavaksi tai epämukavaksi?”

Osahankkeessa tarkastellaan erityisesti Turun julkisen liikenteen historiaa. Tutkijat ovat kiinnostuneita siitä, miten julkinen liikenne on muovannut kaupungin kollektiivista muistia. Esimerkiksi raitiovaunua ei ole ollut enää vuosikymmeniin, mutta silti sillä on tärkeä rooli kaupungin historiassa.

”Mikä on leimallista turkulaiselle julkiselle liikenteelle? Millä tavoin julkinen liikenne on muovannut kaupunkilaisten elämää? Muistoihin ja kokemuksiin julkisesta liikenteestä liittyy usein odottamista sekä toisten ja toisenlaisten ihmisten näkemistä ja kuulemista ja erilaisia kuvia ja näkymiä, ääniä, tuoksuja ja tunteita. Olemme kiinnostuneita kaikenlaisista julkiseen liikenteeseen liittyvistä tarinoista ja muistoista,” sanoo projektissa työskentelevä tutkijatohtoriSilja Laine.

Koko PUTSPACE-hankkeen rahoitus on 1 miljoonaa euroa. Kyseessä on toinen kerta, kun Åbo Akademi on saanut HERA-rahoitusta.

HERA (Humanities in the European Research Area) on 26 eurooppalaisen tutkimus- ja rahoitusorganisaation muodostama verkosto, joka toimii yhteistyössä Euroopan Komission kanssa. PUTSPACE on osa HERA:n vuosina 2019-2022 toteutettavaa tutkimusohjelmaa Public Spaces: Culture and Integration in Europe.

Yhteystiedot:
Jason Finch (englanniksi) jason.finch@abo.fi (040 010 7270)
Silja Laine (suomeksi) silja.laine@aalto.fi (050 544 6231)

Lisätietoja:
www.abo.fi/en/project/putspace
heranet.info/projects/public-spaces-culture-and-integration-in-europe

Kuva:

Jason Finch & Silja Laine
Jason Finch (vas.) ja Silja Laine (oik.)

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen version.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.