Kirjoita tähän hakemasi!

Keskustele Euroopan tulevaisuudesta – Eurooppa-foorumi käynnistyy 25.8.

Tieteen, talouden ja politiikan kolmipäiväinen keskustelutapahtuma Eurooppa-foorumi järjestetään Turussa 25.–27.8. Foorumin keskusteluita pääsee vapaasti seuraamaan verkon välityksellä virtuaalisen tapahtumasivun kautta. Keskusteluihin voi osallistua lähettämällä kysymyksiä ja kommentteja alustalla olevan chatin kautta. Keskustelut tallennetaan, ja ne ovat katseltavissa myöhemmin muun muassa YouTubesta.

Hybriditapahtumana toteutettavan Eurooppa-foorumin ohjelmassa on yli 30 korkeatasoista puheenvuoroa ja keskustelutilaisuutta. Lavalle nousevat EU-politiikan kärkinimet, kuten pääministeri Sanna Marin, eurooppaministeri Tytti Tuppurainen, ulkoministeri Pekka Haavisto, puheenjohtaja Petteri Orpo ja Euroopan komission pääsihteeri Ilze Juhansone sekä lukuisa joukko ministereitä, Euroopan parlamentin jäseniä, päättäjiä ja asiantuntijoita.

– Turku on aina ollut Suomen eurooppalaisin kaupunki ja kansainvälisyys sen kaikissa merkityksissä on osa kaupungin identiteettiä. Haluamme tätä rooliamme ylläpitää ja kehittää, myös Eurooppa-foorumissa, josta politiikan syksy tänäkin vuonna alkaa. Foorumissa on tarjolla erittäin korkealaatuinen ja ajankohtainen kotimainen ja eurooppalainen ohjelmakokonaisuus. Turun kaupungin puolesta kiitos kaikille ohjelmajärjestäjille työstänne ja sitoutumisestanne ohjelman toteuttamiseen – se on pandemian asettamista käytännön haasteista huolimatta tänä vuonna entistäkin monipuolisempi, sanoo Turun pormestari Minna Arve.

Eurooppa-foorumi järjestetään tänä vuonna neljättä kertaa. Tapahtuma on turkulaisen yliopistomaailman aloitteesta syntynyt valtakunnallinen kansalaisjärjestöjen, elinkeinoelämän ja julkisen vallan yhteistyöhön perustuva keskustelufoorumi, jolla on tärkeä rooli Turun kaupungin kansainvälisissä suhteissa. Turkulaiset korkeakoulut ovat vahvasti mukana tapahtuman ohjelmajärjestelyissä. Eurooppa-foorumin lähiosallistumiset ovat viimevuotiseen tapaan ohjelmajärjestäjien kutsutilaisuuksia.

Keskusteluissa esillä hävittäjähankinnat, kauppasuhteet ja johtavien poliitikoiden näkemykset

Keskiviikon tiedepäivässä 25.8. puhuttaa muun muassa Suomen tuleva hävittäjähankinta, kun tarjouskilpailuun osallistuvien Ranskan, Ruotsin, Iso-Britannian ja Yhdysvaltojen edustajat kokoontuvat yhteiseen paneelikeskusteluun.

Turkuun Eurooppa-foorumiin puhujaksi saapuva Euroopan komission pääsihteeri Ilze Juhansone avaa puolestaan torstain 26.8. talouspäivässä näkemyksiään EU:n kilpailukyvystä sekä Yhdysvaltojen, Kiinan, Euroopan unionin sekä Suomen välisistä kauppasuhteista.

Perjantain politiikkapäivä 27.8. huipentuu pääministeri Sanna Marinin ja puheenjohtaja Petteri Orpon väliseen keskusteluun. Ohjelmassa on myös eduskunnan suuren valiokunnan julkinen kuuleminen.

Eurooppa-foorumi on myös osa EU:n tulevaisuuskonferenssia, ja foorumissa esitetyt teemat kootaan ja raportoidaan konferenssille.

Katso foorumin koko ohjelma: europeforum.fi/ohjelma