Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Immuunijärjestelmän tutkimuksen ja lääkekehityksen lippulaivalle 5,6 miljoonan euron rahoitus

Tutkimushanke Innovation Ecosystem Based on the Immune System (InFLAMES) on saanut mittavan rahoituksen.

InFLAMES-hanke on saanut Suomen Akatemian lippulaivaohjelmasta 5,6 miljoonan euron rahoituksen vuosille 2020–2024. Lippulaiva tähtää uusien lääkekehityskohteiden tunnistamiseen ja varsinaiseen lääkekehitykseen yhdessä biotekniikka- ja lääkeyritysten kanssa. InFLAMES edistää myös diagnostiikkaa, jotta kullekin potilaalle voitaisiin räätälöidä sopivat täsmähoidot.

Hanketta johtaa Turun yliopiston professori, akateemikko Sirpa Jalkanen, joka on arvostettu ja palkittu immunologian tutkija ja lääkealan yritysyhteistyön asiantuntija. Hankkeen toteuttavat Turun yliopisto ja Åbo Akademi, jotka ovat tehneet jo monta vuotta yhteistyötä Terveyteen liittyvät ratkaisut -tutkimusprofiilin myötä. Turun yliopiston osuus rahoituksesta on 4,7 miljoonaa euroa ja Åbo Akademin 950 000 euroa. Lisäksi Suomen Akatemia on varautunut rahoittamaan lippulaivoja vielä tulevina vuosina 20 miljoonalla eurolla.

Normaalisti toimiva immuunipuolustus on elintärkeä terveydelle. Jos immuunijärjestelmä toimii liian aktiivisesti, saamme reuman, MS-taudin tai diabeteksen kaltaisia autoimmuunitauteja. Mikäli järjestelmän toiminta on heikentynyt, voimme sairastua syöpään tai vakaviin bakteeri- ja virustulehduksiin. Immuunijärjestelmää muokkaavat lääkehoidot ovat tehokkaita monissa sairauksissa, mutta ne toimivat kuitenkin vain pienelle osalle potilaista. Sen vuoksi on tärkeää tunnistaa uusia lääkekehityskohteita äkillisten ja pitkäaikaisten tulehdustautien hoitoon, Jalkanen sanoo.

Turussa on kansainvälisesti erittäin kilpailukykyinen tutkimusekosysteemi ja pitkä immunologisen tutkimuksen perinne. InFLAMES-lippulaivan tutkimusalue onkin sekä Turun yliopiston että Åbo Akademin vahvuus, ja sillä toimii yli 300 tutkijaa.

– InFLAMES-lippulaiva toimii keihäänkärkenä Turun alueen vahvalle korkeakoulujen, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin, Turku Science Parkin ja yritysten kokonaisuudelle. Lippulaiva edistää uusien avauksien kautta myös yliopistojen ja liike-elämän yhteistyötä, luo uutta yrittäjyyttä ja parantaa laboratorioissa tehtyjen keksintöjen kaupallista jalostamista. Suunniteltu kansallinen Lääkekehityskeskus tulee olemaan InFLAMES-lippulaivan tärkeä kumppani, Turun yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen sanoo.

Suomen Akatemian Lippulaivaohjelma tukee korkeatasoista tutkimusta ja siitä kumpuavaa laajaa taloudellista ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Lippulaivoissa yhdistyvät vahva yhteistyö elinkeinoelämän ja muun yhteiskunnan kanssa, muuntautumiskyky sekä taustaorganisaatioiden vahva sitoutuminen. Lippulaivoilla luodaan tulevaisuuden osaamista ja kestäviä ratkaisuja yhteiskunnan haasteisiin sekä edistetään taloudellista kasvua kehittämällä muun muassa uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Hankkeen kotisivu on osoitteessa http://inflames.utu.fi

Suomen Akatemian tiedote uusista lippulaivoista: https://www.aka.fi/suomen-akatemian-toiminta/ajankohtaista/tiedotteet-ja-uutiset/20202/suomen-akatemia-valitsi-lippulaivaohjelmaan-nelja-uutta-osaamiskeskittymaa/

Lisätietoja:

Sirpa Jalkanen