Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Ennätysmäärä hakijoita Åbo Akademiin

Korkeakoulujen yhteishaku kandidaatti- ja maisterikoulutuksiin päättyi 31. maaliskuuta. Åbo Akademin osalta hakijamäärä nousi jo neljättä vuotta.

Tänä vuonna Åbo Akademiin haki yhteensä 3558 henkilöä, kun hakijoita viime vuonna oli reilut 3300. Kasvua hakijamäärissä on siis 7 prosenttia viime vuodesta. Ensisijaisia hakijoita oli tänä vuonna 1713, eli noin 9 prosenttia viime vuotta enemmän.

Kaiken kaikkiaan Åbo Akademin ruotsinkielisiin kandidaatti- ja maisteritason koulutuksiin haettiin 5501 kertaa. Luku on hakijamäärää korkeampi, sillä moni yksittäinen hakija pyrki useampaan Åbo Akademin koulutukseen.

Korkeakoulujen kansainvälisiin maisterikoulutuksiin, jotka pidettiin tammikuussa, Åbo Akademi sai 1008 hakua, mikä sekin on kasvua viimevuotisesta.

– Hakumäärät yhteishaussa osoittavat selkeää kasvua niiden osalta, jotka hakevat ensisijaisesti Åbo Akademiin mikä on ilahduttavaa, mutta hakijamäärämme ovat kasvaneet myös esimerkiksi avoimen väylän, eli avoimen korkeakoulun kautta hakevien osalta. Hakijamäärät ovat kasvaneet koko maassa ja hakutilastoja vertailtaessa Åbo Akademi sijoittuu hyvin, kertoo Gurli-Maria Gardberg, Åbo Akademin opiskelijapalveluiden päällikkö.

– Tulkitsen luvut niin, että Åbo Akademi on yliopisto, johon nuoret hakijamme luottavat ja että tarjoamme vetovoimaista ja merkityksellistä koulutusta. Samalla on selvä, että pandemia on vaikuttanut hakuun – korona-aika on muistuttanut ihmisiä opiskelun ja tulevaisuuteen satsaamisen tärkeydestä, sanoo opiskeluasioista vastaava vararehtori Mikael Lindfelt.

– On myös ilahduttavaa nähdä, että uudet koulutuksemme näyttävät heti kiinnostaneen hakijoita, sanoo Lindfelt.

Hakupaine oli suurin uuteen farmasian kandidaattikoulutukseen, johon kuuluu oikeus jatkaa proviisorin maisterikoulutukseen; viittä opiskelupaikkaa haki kaikkiaan 129 henkeä. Syksyllä alkaa myös proviisorin tutkintoon johtava maisterikoulutus, näitä 15 paikkaa haki 70 hakijaa.

Kuten tavallista oli psykologiaan paljon hakijoita, 469 haki 20 paikkaa. Oikeusnotaarikoulutus kiinnosti 355 hakijaa ja logopedia 192. Määrällisesti eniten hakijoita oli kauppatieteiden koulutuslinjalle, johon haki 830 henkeä.

Muita tänä vuonna hakijoita selkeästi tavallista enemmän kiinnostaneita koulutuslinjoja olivat englannin kieli ja kirjallisuus, kielikylvyn opettajakoulutus, käsityötiede ja kotitaloustiede, geologia sekä terveystieteet.

Luvut ovat alustavia, joten niihin voi vielä tulla muutoksia.

Lisää tilastotietoja ruotsiksi.

Lisätietoja antaa: