Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

DemoDay innostaa lukiolaisia korkeakouluopintoihin

Miten ohjataan Viking Gracea? Miten autonomiset autot sekä dronet toimivat? Mitä bioanalyytikot tekevät? Lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat saavat vastauksia muun muassa näihin kysymyksiin uudenlaisessa tapahtumakonseptissa DemoDayssa. Turun korkeakoulujen 2.3.2023 yhteisesti järjestämässä tapahtumassa lukiolaiset pääsevät kampuksille tutustumaan tekniikan, luonnontieteiden sekä terveyden alan korkeakouluopintoihin.

DemoDayssa opiskelijat osallistuvat käytännönläheisiin demotyöpajoihin, joista he saavat esimakua korkeakouluopiskelusta. Demojen tarkoitus on innostaa ja tuoda esiin tekniikan, luonnontieteiden sekä terveyden alan monipuolisuutta.

– Toisen ja kolmannen vuoden lukiolaisia houkutellaan tutustumaan korkeakoulujen tarjontaan monenlaisissa tapahtumissa, mutta ensimmäisen vuoden lukiolaisille ei ole suunnattu mitään yhteistä, isompaa tapahtumaa, kertoo DemoDayn koordinaattori Anu Pellinen Turun ammattikorkeakoulusta.

– Ensimmäinen lukiovuosi on kuitenkin siitä ratkaiseva, että silloin lukiolaiset päättävät valinnaiset aineet. Nämä päätökset vaikuttavat heidän jatko-opintoihinsa. Jos opiskelijalla ei ole vielä tietoa, mitä hän haluaa lukion jälkeen tehdä, niin DemoDayn tavoitteena on antaa ajatuksia näiden tärkeiden valintojen tekemiseen, jatkaa Pellinen.

DemoDay on Suomessa ainutlaatuinen lukiolaistapahtuma

Tapahtumaan osallistuu koko päivän aikana 1200 lukiolaista, jotka tulevat Turun, Paraisten ja Raision lukioista. Tapahtumassa esitellään yli 60 demoa, joista osallistujat ovat saaneet valita kaksi suosikkiaan.

Valittavien demojen listalla on muun muassa Åbo Akademin interaktiivinen fysiikka -show, Turun yliopiston KITSAT-minisatelliittien toimintaan tutustuminen, Yrkeshögskolan Novian laivasimulaattoreiden testaaminen sekä Turun ammattikorkeakoulun terveysteknologian laboratorioon tutustuminen.

– Tapahtuma on Suomessa ainutlaatuinen. Ensimmäinen DemoDay pilotoitiin viime keväänä ja nyt se järjestetään tällaisessa laajuudessa ensimmäistä kertaa, Pellinen innostaa.

Tapahtuman järjestävät yhdessä Teknologiakampus Turku-verkosto sekä STEAM Turku.

Teknologiakampus Turku edistää korkeakoulujen tekniikan koulutusta ja tutkimusta sekä yhdistää niiden voimavarat tukemaan alueen yritysten tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa. ​​Teknologiakampus Turku –sopimusosapuolet ovat Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu, Yrkeshögskolan Novia, Turun kaupunki ja Turku Science Park Oy. ​

STEAM tulee sanoista Science, Technology, Engineering, Arts ja Mathematics. STEAM Turku -hankkeen tavoitteena on luoda Turun kaupunkiin uusi koulutuksen toimintamalli, joka vahvistaa luonnontieteen ja tekniikan alojen vetovoimaa.

Lisätietoja:

Anu Pellinen, Turun ammattikorkeakoulu