Kirjoita tähän hakemasi!

Åbo Akademi
31.10.2018

Auvo Rauhalasta Åbo Akademin ensimmäinen työelämäprofessori

Åbo Akademi on nimittänyt ensimmäisen työelämäprofessorinsa. Hän on eläkkeelle siirtynyt Vaasan keskussairaalan johtajaylilääkäri Auvo Rauhala (s. 1953), joka toukokuusta 2018–lokakuuhun 2020 toimii 20% työsuhteessa Åbo Akademin kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnan hoitotieteen oppiaineeseen.

Auvo Rauhala on tehnyt työuransa Vaasan keskussairaalassa sekä käytännön lääkärintyössä, että sairaalan lääketieteellisessä johdossa ja tullut siinä tehtävässään tunnetuksi esim. roolistaan Vaasan keskussairaalan aseman puolustamisessa. Hän on lääkärikoulutuksensa lisäksi myös filosofian tohtori ja dosentti ja on tehnyt monipuolista tutkimustyötä sekä lääketieteen että terveyshallinnon saralla. Hänen tohtorinväitöksensä aiheena oli hoitajien työmäärän mittari (RAFAELA-järjestelmä).

Åbo Akademin hoitotieteen professori, Lisbeth Fagerström on vakuuttunut siitä, että Rauhalan nimittäminen vahvistaa Åbo Akademin hoitotieteitä. Yliopisto pyrkii näin saamaan lisää käytännön asiantuntemusta terveydenhuollon ja sairaaloiden kentältä, ja vahvistamaan yliopiston ja työelämän välisiä yhteyksiä.

– Odotan innolla yhteistyötämme. Aiomme muun muassa tutkia hoitajien työmäärän yhteyttä potilasturvallisuuteen, sairaalakuolemiin, henkilökunnan työhyvinvointiin ja sairastavuuteen, Fagerström sanoo.

Tämän lisäksi on suunnitteilla esim. paikallisten terveydenhuollon laitosten kanssa tutkia sote-uudistuksen vaikutuksia Pohjanmaalla, sekä hallituksen päätöstä koskien laajan päivystyksen sairaaloita, ja sen vaikutusta erityisesti ruotsinkielisten potilaiden hoitoon Pohjanmaalla.

– Olen iloinen tästä mahdollisuudesta, että vielä eläkeläisenä saan jatkaa elämäntyötäni terveydenhuollon ja sairaanhoidon alalla Pohjanmaalla, nyt aivan uudessa roolissa. Työelämäprofessorina voin tieteellisen tutkimuksen kautta käyttää kaiken sen osaamisen ja kokemuksen, joka minulle on kertynyt, maakunnan terveydenhuollon ja väestön terveyden edistämiseksi, Rauhala sanoo.

Auvo Rauhala on median edustajien tavattavana Vaasassa, torstaina 1. marraskuuta 2018, klo 9–10 osoitteessa Rehtorinhuone, Åbo Akademi, Rantakatu 2, A-talo, 2. kerros, Vaasa.

Åbo Akademin työelämäprofessorilta (eng. Professor of Practice) vaaditaan tohtorintutkinto, opetukselle olennaista työelämän kokemusta elinkeinoelämästä, julkishallinnosta tai kolmannelta sektorilta, ainakin viiden vuoden ajanjaksolta. Työsuhde on määräaikainen, maksimissaan kolme vuotta ja korkeintaan 20% vakinaisesta virasta. Työelämäprofessori nimitetään kutsusta.

Lisätietoja antaa:

Åbo Akademin hoitotieteen professori