Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

en rad med vandrare i en lummig och grön skog

MEDIATIEDOTE
Åbo Akademi
5.4.2019

Pyhän Olavin merireitin ensivaellus Turusta Trondheimiin alkaa 25. toukokuuta

St Olav Waterway-logo

Ilmoittautuminen Pyhän Olavin merireitin ensivaellukseen on auki. Pyhän Olavin merireitti (St Olav Waterway – S:t Olofs sjöled) vihitään käyttöön 24.–25. toukokuuta 2019.

Kansainvälinen seminaari St Olav Waterway – A Pilgrimage Back in Time järjestetään perjantaina 24.5., klo 13–18 ammattikorkeakoulu Novian tiloissa Turussa.

Avajaisvaellus, joka järjestetään yhteistyössä useiden seurakuntien, yhdistysten ja yritysten kanssa, alkaa ekumeenisella jumalanpalveluksella Turun tuomiokirkossa, lauantaina 25. toukokuuta, klo 10.00. Tilaisuus päättyy arkkipiispa Tapio Luoman lähettämään viestiin, jonka vaeltajat kantavat mukanaan Suomesta Trondheimin piispalle Herborg Finnsetille.

Vaellus kulkee Turusta Kaarinan, Paraisten, Nauvon ja Korppoon kautta Kökariin, Sottungaan sekä Ahvenanmaan halki. Ruotsin puolella vaellus jatkuu Grisslehamnista sekä maitse että meritse. Maitse vaelletaan uutta Vikingaleden-reittiä pitkin, joka yhdistyy jo olemassa oleviin Olavinreitteihin (Helgonleden ja Stråsjöleden). Trondheimiin vaeltajien viesti saapuu viimeistään Pyhän Olavin päivänä 29. heinäkuuta 2019.

Avajaisvaellus on yleisölle avoin. Jokainen voi itse valita, osallistuuko vaellukselle tunnin, päivän, viikon vai haluaako vaeltaa Trondheimiin asti. Mukaan on mahdollista liittyä myös keskellä reittiä. On esimerkiksi mahdollista purjehtia Turusta Paraisille talonpoikaisvene Tacksamhetenilla tai kaljaasi Albanuksella Maarianhaminasta pyhiinvaellusreitin avajaisiin Grisslehamniin 6. kesäkuuta ja sieltä pohjoiseen Ruotsin rannikkoa pitkin. Mahdollisuuksia on monia.

Päivämatkat ovat enintään 20 kilometrin mittaisia, ensimmäisen päivän osuus Turusta Kaarinaan 15 km, minkä jälkeen matka jatkuu linja-autolla Kuusiston piispanlinnan raunioille tai ensimmäiselle järjestetylle yöpymiselle Paraisten Pjukalassa.

Avajaisvaellukseen voi ilmoittautua osoitteessa: https://stolavwaterway.com/fi/tapahtumakalenteri/ensivaellus/

Perjantaina 24. toukokuuta pidettävään vihkiäisseminaariin voi ilmoittautua osoitteessa: https://network.novia.fi/Events/69/Apply
Seminaaria on mahdollista seurata suorana verkossa. Verkkoseminaariin ilmoittaudutaan samassa osoitteessa.

Viimeinen ilmoittautumispäivä sekä avajaisvaellukseen että vihkiäisseminaariin on 1. toukokuuta 2019.

Pyhiinvaellusreittiä on syksystä 2016 asti kehitetty EU-varoin Central Baltic -ohjelman kautta. St Olav Waterway -hanke jatkuu maaliskuuhun 2020 asti, ja sen budjetti on 1,5 miljoonaa euroa. Åbo Akademi on hankkeen päävetäjä, Elinikäisen oppimisen keskuksen (Centret för livslångt lärande, CLL) kautta. Joulukuussa 2018 Pyhän Olavin merireitti sai virallisen pohjoismaisen Olavinreitti-sertifikaatin, ja samalla siitä tuli Suomen ensimmäinen virallinen Euroopan kulttuurireitti. Tämä tarkoittaa sitä, että reitillä on sama status kuin esimerkiksi klassisilla pyhiinvaellusreiteillä Espanjan Santiago de Compostelaan.

Nina Söderlund Åbo Akademin Elinikäisen oppimisen keskuksesta (CLL) on St Olav Waterwayn hankekoordinaattori.

– Toivon, että monet haluavat osallistua avajaisvaellukseen, eripituisille etapeille reitin varrella. Eri paikkakunnilla järjestetään pienimuotoisia avajaisjuhlallisuuksia, joihin vaeltajat voivat osallistua, Söderlund sanoo.

Pyhän Olavin merireittiä on jo pidemmän aikaa markkinoitu messuilla, eri konferensseissa ja sosiaalisessa mediassa.

– Huomaamme selvästi, että uusi pyhiinvaellusreitti herättää kiinnostusta. ITB-matkamessuilla Berliinissä olimme hyvin lähellä saada kunnianosoituksen The Scandinavian Outdoor Award -kilpailussa, mutta moni matkanjärjestäjä piti reittiä ”vielä vähän liian jännittävänä”, sillä se ei ole vielä täysin vakiintunut ja sen alussa on käytettävä sekä lauttaa että yhteysalusta. Huhtikuun puolessa välissä Turkuun saapuu innokas pyhiinvaeltaja Portugalista vaeltamaan Turusta Trondheimiin. Hän ei millään pystynyt odottamaan siihen asti, että reitti olisi valmis ja virallisesti avattu, Söderlund sanoo.

Myös EU-tasolla hanke on saanut tunnustusta. Central Baltic -ohjelman aloitteesta se on asetettu ehdolle RegioStars Award -kilpailussa, jossa Euroopan komissio vuosittain palkitsee ne EU:n rahoittamat hankkeet, jotka ovat malliesimerkkejä huippuosaamisesta ja uusista lähestymistavoista aluekehityksen alalla.

– Voittajat valitaan lokakuussa, mutta jo pelkästään ehdokkuus on hieno tunnustus meidän ja monen vapaaehtoisen tekemästä työstä, hankkeessa ja sen ulkopuolella, Söderlund sanoo.

St Olav Waterway -hankkeeseen osallistuu kahdeksan yhteistyötahoa, Suomessa Åbo Akademin lisäksi Paraisten kaupunki ja ammattikorkeakoulu Novia. Varsinais-Suomen liitto on mukana osarahoittajana. Hanketahot Ahvenanmaalla ovat Franciskus-yhdistys Kökarissa sekä Sottungan kunta. Osarahoittajana Ahvenanmaalla on maakuntahallitus. Ruotsissa hankkeeseen osallistuvat Söderhamnin ja Österhammarin kunnat sekä Pilgrimstid Sverige -yhdistys.

Lisätietoja antavat hanketahot Suomessa:

Nina Söderlund, Åbo Akademi, hankekoordinaattori, nina.soderlund@abo.fi, puh. 050 527 8180
James Simpson, Paraisten kaupunki, james.simpson@pargas.fi, puh. 040 488 5977
Anna-Karin Abrahamsson, YH Novia, anna-karin.abrahamsson@novia.fi, puh. 044 7623 390

Hanketahot Ahvenanmaalla:

Christian Pleijel
, Franciskus-yhdistys, christian@pleijel.ax, puh. 045 734 28825
Kennet Lundström, Sottungan kunta, kennet.lundstrom@sottunga.ax, puh. 018 55 125

Sekä Nalle Öhman, ”Olofsleder i Finland rf – Suomen Olavinreitit ry” -yhdistyksen puheenjohtaja, puh. 0400 629 193.

Katso myös: www.stolavwaterway.com

Seminaariohjelma: https://stolavwaterway.com/fi/tapahtumakalenteri/avajaisseminaari

Kuvia ja kartta osoitteessa: http://web.abo.fi/pressmaterial/sow/
Kuvaaja mainittava: Stefan Bremer