Kirjoita tähän hakemasi!

Åbo Akademi
6.11.2018

Åbo Akademin rehtoriksi 11 hakijaa

Åbo Akademin rehtori Mikko Hupan toimikausi päättyy 31.7.2019. Hupa on ilmoittanut, että hän ei asetu ehdolle uudelle kaudelle.

Hakuajan umpeutumiseen 5.11. mennessä hakemuksia saapui 11 kappaletta. Yhdeksän näistä eivät tässä vaiheessa hakuprosessia halua nimeään julkisuuteen. Suostumuksensa nimensä julkistamiseen antoivat professori Mikael Lindfelt ja professori Fritjof Sahlström. Molemmat ovat tällä hetkellä Åbo Akademin dekaaneja, Lindfelt johtaa humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekuntaa ja Sahlström kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekuntaa.

– Olen iloinen siitä, että niin monta vahvaa ja pätevää henkilöä on kiinnostunut Åbo Akademin rehtorin tehtävästä. Åbo Akademi on monitieteellinen ja kansainvälinen yliopisto, jonka tehtävänä on myös vaalia maamme kaksikielisyyttä, on erityisen tärkeää, että meillä on vahva sekä tieteestä että koulutuksesta kiinnostunut johtaja, Åbo Akademin hallituksen puheenjohtaja Thomas Wilhelmsson sanoo.

Päämääränä on valita uusi rehtori maaliskuun 2019 aikana. Hallituksen nimeämistoimikunta valitsee haastatteluun kutsuttavat ehdokkaat, jotka sen jälkeen käyvät läpi soveltuvuustestin. Helmikuussa yliopistokollegio käy keskustelun valittujen ehdokkaiden kanssa. Akatemiayhteisön on mahdollista seurata keskustelua verkossa.

Rehtorin toimikausi on jatkossa viisi vuotta, aikaisemman neljän vuoden sijaan. Rehtoriksi valittavalta edellytetään professorinpätevyyttä, rehtorin tehtävien hoitamiseen tarvittavaa kykyä ja ammattitaitoa, sekä käytännössä osoitettua hyvää johtamiskykyä.

Lisätietoja antaa:
Hallintojohtaja