Kirjoita tähän hakemasi!

12.3.2018
Åbo Akademi

Åbo Akademin juhlakantaatti saa kantaesityksensä Vaasassa

Åbo Akademin 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmaan kuuluu juhlakantaatin Undrans mosaik kantaesitys Vaasassa 17.3.2018. Kantaatin on säveltänyt Ulf Långbacka, joka seuraa itsensä Jean Sibeliuksen jalanjälkiä. Sibelius nimittäin sävelsi Åbo Akademin ensimmäisen kantaatin Jordens sång (Maan laulu) yliopiston vihkiäisjuhlaan vuonna 1919.

– Tämä on ollut minulle suuri kunnia, ja on hienoa että Åbo Akademi panostaa uuteen kantaattiin. Olen itse ollut mukana esittämässä Sibeliuksen kantaattia useita kertoja sekä kuorolaisena että kapellimestarina, Långbacka sanoo.

– Åbo Akademin aiemmat kantaatit on yleensä sävelletty juuri tarkoitusta varten laadittuun runoon. Ne ovat olleet sinfonisia teoksia, mutta olen nyt itse halunnut toimia toisin ja pyrkinyt välttämään kaikkein mahtipontisimpia ja pateettisimpia elementtejä.

Sana ”mosaiikki” kantaatin nimessä tulee toisaalta siitä, että uuden kantaatin musiikillinen kieli on vaihteleva ja sen osat ovat keskenään vastakohtaisia, ja toisaalta siitä, että tekstit ovat moninainen kokoelma ajatuksia ihmismielen olemuksesta. Långbacka on pyytänyt tutkijoita Åbo Akademin kaikista neljästä tiedekunnasta esittämään oman tieteenalansa käsityksiä ihmisestä. Lisäksi hän on käyttänyt Aristoteleen, Nietzschen ja Vergiliuksen tekstejä.

Ajatus ihmettelyä, ajattelua ja mieltä koskevien tekstien koostamisesta sai alkunsa jo vuonna 2014 Turussa eräässä kongressissa, jossa Långbacka tapasi psykiatri ja tutkija Daniel Siegelin. Siegel esitteli muun muassa kuulua ihmismielen määritelmäänsä, joka vapaasti käännettynä on: ”Ihmisen mieli on suhteisiin perustuva ja kehollistunut prosessi, joka säätelee energian ja tiedon virtaa ajassa.” (”The human mind is a relational and embodied process that regulates the flow of energy and information [across time].”)

– Määritelmä oli tiukan tieteellinen mutta samalla hyvin runollinen. Kun vuonna 2016 sain tehtäväkseni säveltää Åbo Akademin juhlakantaatin, oli luontevaa ottaa tämä ajatus työn lähtökohdaksi, kertoo Långbacka.

Juhlakantaatti Undrans mosaik saa kantaesityksensä Vaasan kirkossa lauantaina 17.3.2018 kello 18.00 alkavassa konsertissa. Kantaatin johtaa Ulf Långbacka ja esiintyjinä ovat Maikki Säikkä ja Andreas Nordström solisteina, opiskelijakuorot Brahe Djäknar, Florakören ja Pedavoces sekä Folke Gräsbeck, piano, Mathias Waenerberg, elektroniikka ja Jyrki Lumiainen, lyömäsoittimet. Äänitekniikasta vastaa Kim Engblom, joka on ollut mukana tekemässä teoksen elektronisia osuuksia.

Konsertissa kuorot ja Akademiska orkestern esittävät yhdessä myös Jean Sibeliuksen Maan laulun sekä Finlandian kapellimestari Sauli Huhtalan johtamana. Lisäksi orkesteri esittää Sibeliuksen sinfonian nro 2. Lippuja (25 €/15 €) on saatavana verkkokaupasta lippu.fi.

Lisätietoja teoksesta:

Ulf Långbacka