Kirjoita tähän hakemasi!

Paikka: Academill, A-talo, Rantakatu 2
Aika: 24.1.2024 kello 8.30

Åbo Akademi Vaasassa juhlii 50. vuottaan

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun Åbo Akademi aloitti toimintansa Vaasassa. Juhlistamme virstanpylvästä koko vuoden. Tervetuloa seuraamaan tapahtumatiedotustamme!

Juhlavuosi alkaa virallisesti tammikuussa 2024 ja jatkuu koko vuoden erilaisten yleisölle, opiskelijoille, henkilökunnalle ja alumneille tarkoitettujen tilaisuuksien, vierailijaluentojen ja tapahtumien muodossa. Virallisella juhlaviikolla syyskuussa 2024 järjestetään lukukauden avajaisten lisäksi juhlaseminaari ja avoimien ovien päivä. Vuosi huipentuu 50-vuotisjuhliin marraskuussa 2024.

– Åbo Akademi Vaasassa on puolen vuosisadan ajan ollut instituutio, jolla on ollut tärkeä rooli paitsi valtakunnallisesti myös alueellisesti maakunnassa ja Merenkurkun ylittävässä yhteistyössä. Ennen Academillin käyttöön vihkimistä olimme hajallaan 18 eri osoitteessa ympäri kaupunkia. Tänään kolme tiedekuntaa saadaan saman katon alle. Toimintamme on koko ajan keskittynyt sivistyksen ja tiedon levittämiseen. On hienoa nähdä, miten työmme yhdistää tieteen ja innovoinnin yhteiskunnan eri toimintoihin ja tukee näin tärkeällä tavalla ympäristömme elinvoimaisuutta. Kutsumme kaikki juhlistamaan kulunutta 50:tä vuotta ja syventymään kanssamme yliopiston merkitykseen alueellemme, Suomen ruotsinkielisille alueille ja muullekin Suomelle nyt ja tulevaisuudessa, Vaasan Åbo Akademin rehtori Lisbeth Fagerström sanoo.

Juhlavuoden kunniaksi syksyn 2024 aikana julkaistaan kaksi juhlakirjoitusta, joista toinen luotaa akateemista toimintaa ja toinen kokoaa yhteen Vasa övningsskolanin historiaa.

Toivotamme median edustajat tervetulleiksi juhlavuoden lehdistötilaisuuteen. Tilaisuudessa median kysymyksiin vastaavat muun muassa Åbo Akademin ja Vaasan Åbo Akademin rehtorit, Vasa övningsskolanin johtava rehtori, dekaanit ja Åbo Akademin ylioppilaskunnan edustajat.

Tarjoamme aamukahvit ja voileivän. Ruokahävikin välttämiseksi toivomme, että ilmoitat meille viimeistään 22.1.2024 toimituksestasi osallistuvien henkilöiden lukumäärän.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset:
Catrin Sandvik, tiedottaja