Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Åbo Akademi lisää aloituspaikkoja 2020

Åbo Akademi auttaa yhteiskuntaa palautumaan koronakriisistä lisäämällä aloituspaikkoja meneillään olevassa haussa.

Åbo Akademi lisää aloituspaikkoja meneillään olevassa kandidaattitason haussa. Yliopiston opetus- ja kulttuuriministeriölle tekemän ehdotuksen mukaan Åbo Akademi lisäisi aloituspaikkojen määrää 107 paikalla. Åbo Akademin uusien opiskelijoiden kokonaismäärä olisi täten 940.

Opetus- ja kulttuuriministeriö teki 2.6.2020 ehdotuksen 124 miljoonan euron valtiollisesta lisäbudjetista suomalaisten korkeakoulujen aloituspaikkoja varten. Ministeriöstä odotetaan lopullista päätöstä ensi viikolla.

– Tavallinen elämä on sijoiltaan koronakriisin takia. Mahdollisen välivuoden aikana nuoret eivät ehkä pysty matkustamaan ulkomaille tai pääse töihin koronarajoitusten takia. Åbo Akademi käyttää niitä keinoja, joita yliopistolla on käytettävissä lisääntynyttä nuorisotyöttömyyttä vastaan, sanoo Åbo Akademin opiskeluasioista vastaava vararehtori Mikael Lindfelt.

– Tarkka määrä vahvistuu vasta kun ministeriö on tehnyt päätöksensä, mutta toivon mukaan voimme toivottaa 107 uutta opiskelijaa lisää tervetulleiksi tänä syksynä, ja tarjota lisäpaikkoja myös vuonna 2021.

Mikäli ehdotus hyväksytään, on aloituspaikat tarkoitus jakaa suhteellisen tasaisesti Åbo Akademin neljän tiedekunnan välillä: humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunta kasvattaisi aloituspaikkojen määrää 18 paikalla, kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunta 35 paikalla, yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta 24 paikalla, ja luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta 30 paikalla.

Åbo Akademi oli jo aiemmin päättänyt panostaa erityiseen kesäkurssitarjontaan, joka suuntautuu Åbo Akademin opiskelijoille ja suomalaisista lukioista vastavalmistuneille ylioppilaille. Noin 600 opiskelijaa on ilmoittautunut kesäkursseille.

Lisätietoja:

Mikael Lindfelt