Kirjoita tähän hakemasi!

Lehdistötiedote

Åbo Akademi järjestää SuomiAreenassa paneelikeskustelun pandemian seurauksista demokratialle

Mitä seurauksia koronaviruspandemiasta on ollut politiikalle, demokratialle ja yksilönvapaudelle? Tätä pohditaan heinäkuussa SuomiAreenan paneelikeskustelussa, jonka järjestää Åbo Akademin Yhteiskuntatieteen tutkimuslaitos (Samforsk).

Kun koronaviruspandemia alkoi levitä keväällä 2020, maailma muuttui parissa viikossa. Eri maiden viranomaiset reagoivat eri tavoin aiemmin tuntemattoman viruksen aiheuttamiin uhkiin. Suomessa päätettiin rajoittaa esimerkiksi kansalaisten matkustus-, virkistys- ja harrastusmahdollisuuksia, koulutuksessa ja työelämässä siirryttiin pääosin toimimaan etänä ja suuri osa sekä yksityisistä että julkisista tiloista suljettiin väliaikaisesti yleisöltä.

Mitä poliittisia seurauksia pandemiasta voi olla? Voiko kansallisten ratkaisujen painottaminen vaikuttaa EU-yhteistyötä heikentävästi? Voiko käydä niin, että kansallismieliset poliittiset liikkeet hyötyvät uudesta tilanteesta? Muun muassa näitä kysymyksiä on tarkoitus pohtia SuomiAreenan paneelikeskustelussa.

– Mitä tapahtuu vapaalle demokratialle, kun tällaisia toimia otetaan käyttöön? Voidaanko sanoa, että yksilön oikeudet ovat vaarassa ja demokratian peruspilarit uhattuina, vai onko kyseessä vain tilapäinen vaihe, kun odotetaan, että väestö saadaan rokotettua, kysyy Åbo Akademin valtio-opin professori Kimmo Grönlund.

Grönlundin lisäksi panelisteina ovat mediatutkija, sukupuolentutkimuksen professori Anu Koivunen Tampereen yliopistosta ja johtaja ja professori Mika Salminen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (THL). Puheenjohtajana toimii juontaja ja toimittaja Baba Lybeck.

Paneelikeskustelu järjestetään osana SuomiAreenan ohjelmaa Porin kauppatorilla 13.7.2021 kello 15–15.45. Tilaisuus on avoin yleisölle ja keskustelu striimataan. Keskustelukielenä on ruotsi.

Lisätietoja:
Albert Weckman, projektikoordinaattori, Yhteiskuntatutkimuksen laitos (Samforsk)
Puhelin: 050 345 5599
Sähköposti: albert.weckman@abo.fi