Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Åbo Akademi aloittaa psykoterapeuttien koulutuksen

Åbo Akademi on tehnyt päätöksen psykoterapeuttikoulutuksen tarjoamisesta. Tavoitteena on, että koulutus alkaa kevätlukukaudella 2022.

Suomessa vallitseva psykoterapeuttipula on ollut esillä mediassa jo pitkään. Psyykkisen pahoinvoinnin lisääntyminen on yksi ongelman syistä, mutta pääsy ruotsinkieliseen psykoterapiaan on osoittautunut erityisen vaikeaksi.

– Olemme tehneet Åbo Akademissa pitkään työtä sen eteen, että kaikki palaset saadaan loksahtamaan paikoilleen. Nyt näkyvissä on konkreettisia ratkaisuja, ja olemme voineet tehdä päätöksen etenemisestä asiassa. Olemme siitä erittäin iloisia, sanoo Peter Nynäs, joka toimii humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnan dekaanina.

Psykoterapeuttikoulutusta koskevat vaatimukset kovenivat ja muuttuivat 2010-luvun alussa, ja psykoterapeuttisen koulutus siirtyi yliopistojen yhteyteen, mistä aiheutui uusia haasteita. Nykyään suomenkielistä psykoterapeuttikoulutusta on tarjolla eri puolella Suomea, ja suuntautumisvaihtoehtoja on useita. Ruotsinkielinen psykoterapeuttikoulutus Suomessa ei ole käynnistynyt samalla tavoin.

– Tulemme ensisijaisesti tarjoamaan erilaisia kognitiivispainotteisia koulutusvaihtoehtoja. Sen tyyppisten koulutusten kysyntä on erityisen suurta, ja olemme iloisia siitä, että pystymme tarjoamaan korkealaatuista koulutusta ruotsin kielellä, selventää Patrick Jern, soveltavan psykologian professori Åbo Akademista.

Uudet koulutukset alkavat alustavien suunnitelmien mukaan kevätlukukaudella 2022. Kiinnostuksesta riippuen Åbo Akademilla on valmius aloittaa kaksi erilaista koulutusta.

Kelpoisuusvaatimuksissa edellytetään esimerkiksi, että hakijoilla on kokemusta mielenterveystyöstä tai vastaavasta ja lisäksi soveltuva ylempi korkeakoulututkinto tai ammattikorkeakoulututkinto. Hakijoiden on myös täytynyt suorittaa psykologian tai psykiatrian opintoja yhteensä 30 opintopisteen verran. Kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakijoille tehdään soveltuvuusarviointi.

– Päätöksemme ryhtyä tarjoamaan psykoterapeuttikoulutusta tukee myös epäsuorasti Åbo Akademin psykologian koulutuksen tärkeää puolta eli kliinisen työn painottamista oppiaineessa. On monella tavoin tärkeää, että voimme tarjota koulutusta. Koulutustoiminnan kehitystyö jatkuu, ja olemme kiitollisia Helsingesäätiölle sen taloudellisesta tuesta koulutuksen käynnistämisessä, toteaa Peter Nynäs.

Lisätietoja:

Peter Nynäs, humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnan dekaani
peter.nynas@abo.fi

Patrick Jern, soveltavan psykologian professori