Kirjoita tähän hakemasi!

Mediakutsu

Mediakutsu: Ulkoministeri Valtonen vierailee Åbo Akademissa

Ulkoministeriön yliopistokiertue saapuu Åbo Akademiin. Toivotamme tiedotusvälineiden edustajat tervetulleiksi keskustelemaan ajankohtaisista ulko- ja turvallisuuspoliittisista kysymyksistä ulkoministeri Elina Valtosen ja asiantuntijapaneelin kanssa. Tilaisuus on avoin myös yleisölle.

Uutta ulko- ja turvallisuuspoliittista selontekoa, Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan keskeistä ohjausasiakirjaa, valmistellaan paraikaa. Selonteossa täsmennetään joitakin hallitusohjelman alakohtaisia määräyksiä. Ensimmäinen selonteko annettiin vuonna 1990, viimeisin selonteko on vuodelta 2020 ja uusi selonteko on tarkoitus antaa eduskunnalle kevään 2024 aikana.

Osana prosessia ulkoministeriö järjestää ulkoministeri Elina Valtosen johdolla keväällä 2024 paneelikeskustelusarjan ajankohtaisista ulko- ja turvallisuuspoliittisista kysymyksistä yhteistyössä neljän eri yliopiston kanssa eri puolilla maata. Nyt on Turun ja Åbo Akademin vuoro.

Paneelikeskusteluun Den nya erans utrikes- och säkerhetspolitik – Regional säkerhet i fokus (suom. Uuden ajan ulko- ja turvallisuuspolitiikka – alueellinen turvallisuus osallistuu ulkoministerin lisäksi oikeustieteen professori, Åbo Akademin ihmisoikeusinstituutin johtaja Elina Pirjatanniemi, kansanedustaja Eva Biaudet ja everstiluutnantti Joakim Paasikivi Tukholman Maanpuolustuskorkeakoulusta.
Tilaisuus on ruotsinkielinen ja avoin kaikille ulko- ja turvallisuuspoliittisista asioista kiinnostuneille.

Toivotamme tiedotusvälineiden edustajat tervetulleiksi tilaisuuteen, joka järjestetään Argentum-auditoriossa Aurumissa, osoite Henrikinkatu 2, Turku, maanantaina 25.3.2024 klo 10.00–11.00.
Yleisöä pyydetään saapumaan paikalle klo 9.45 mennessä.

Huomioitavaa:
Pakollinen ennakkoilmoittautuminen kaikille osallistujille viimeistään 24.3. kello 23.59 mennessä: https://crm.abo.fi/Events/3311/Apply

Mahdollisiin tilaisuutta koskeviin tiedusteluihin vastaa:
Kei Heikkilä, johtaja yhteiskuntasuhteet ja kumppanuudet, Åbo Akademi
Puhelin: 050 475 9796.

Iiris Hjelt, avustava vastuuvirkamies, ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon valmistelu
Puhelin: 0295 350 366.

Elisa Tarkiainen, ulkoministeri Valtosen erityisavustaja