Kirjoita tähän hakemasi!

Vasa svenska lyceumin kirjasto ml. Oskar Ranckenin kokoelma

Vasa svenska lyceumin kirjasto ml. Oskar Ranckenin kokoelma antaa kuvan Pohjanmaan opillisesta kulttuurista ja sivistyksestä neljän vuosisadan ajalta. Kokoelma muodostaa kulttuurihistoriallisesti merkittävän perinnön ja toimii esimerkkinä aikansa tieteellisestä kirjastosta. Kokoelma käsittää kaksi erillistä kokoelmaa: koulun kirjaston ja rehtori Oskar Ranckenin yksityiskirjaston.

Koulukirjasto käsittää 700 hyllymetriä ja sisältää kirjoja Wasa trivialskolanin (1684–1841), Högre elementarskolan i Wasan (1841–1872), Wasa gymnasiumin (1844–1872), Elementarläroverket i Vasan (1872–74) ja Vasa svenska lyceumin (1874–1974) kirjastoista.

Aggricola-bok
Kokoelmiin kuuluu muun muassa tämä aikoinaan Mikael Agricolan omistama kirja.

Varsinkin Wasa gymnasiumin kirjasto syntyi koko Pohjanmaan yhteisenä asiana, kirjojen keruun ja säätyläisten ja papiston lahjoitusten avulla. Vaasan palossa v. 1852 tuhoutui suurin osa gymnasiumin 7000 teoksesta, mutta 1015 teosta on säilytetty. Palon jälkeen koko alue asettui tueksi, ja uusi koulukirjasto muodostui lisälahjoitusten kautta.

Lyseokirjasto sisältää arvokasta kirjallisuutta eri aihepiiristä, painopisteenä klassiset kielet ja teologia. Vanhimmat kirjat ovat 1500-luvun alusta, ja kokoelma sisältää monia harvinaisuuksia ja ainutlaatuisia vanhempia tieteellisiä ja teologisia teoksia ensipainoksina.  Kokoelma sisältää Suomen ensimmäisen painajan Peder Waldin sekä Vaasassa toimivien Londicer-nimisten painajien painatteita. Kokoelmaan kuuluu kuuluisten kirjankustantajien, kuten Aldus Manutiuksen, Plantinin ja Elzevierin kirjoja. Kirjastossa on 80 nimekettä, jotka ovat peräisin kirjastosta Läse-Bibliotheket i Wasa (1794–1845), joka lasketaan Suomen ensimmäiseksi yleiseksi kirjastoksi. Lisäksi kokoelmaan kuuluu Turun akatemian tutkielmia, lehtivuosikertoja ja lehtiä sekä erilaisia pienpainatteita.

Rehtori Oskar Ranckenin (1824–1895) yksityiskirjasto muodostaa oman kokoelmansa. Rancken-kokoelmaan sisältyy kirjaharvinaisuuksia, käsikirjoituksia, tutkielmia ja pienpainatteita. Käsikirjoituskokoelma, johon kuuluu Rancken-suvun kirjeenvaihto sekä kerättyä suomenruotsalaista kansanperinnettä, on säilytetty ja luetteloitu.

Päivitetty 29.9.2022