Kirjoita tähän hakemasi!

Mediakutsu

Tervetuloa Suomen saaristokäräjille

Suomen saaristokäräjät – Hyvinvoivat ihmiset sisävesiltä ulkosaaristoon järjestetään Turussa 4.–5.12.2023.

Yli 140 henkilöä on ilmoittautunut mukaan kahden puolipäivän mittaisille saaristokäräjille, jotka järjestetään Åbo Akademin Arken-rakennuksessa. Tapahtumaan sisältyy myös juhlaillallinen Kårenilla. Osallistujat tulevat maan kaikilta saaristoalueilta, sekä rannikko- että vesistöalueilta.

Saaristokäräjät järjestetään kahdesta syystä:

1. Habitability – Elinvoimaisesti ja kestävästi asutut saaristo- ja vesistöalueet on Työ- ja elinkeinoministeriön vuosina 2022–2023 rahoittama teemaverkosto, jonka loppuseminaari Saaristokäräjät on.
  2. Samalla juhlistetaan kansallisen kaksikielisen ruohonjuuritason saaristoverkoston perustamista. Verkosto on yllä mainitun hankkeen lopputulos.

Aloite saaristoverkoston perustamiseen tulee valtiolliselta Saaristoasiain neuvottelukunnalta (SANK).

Saaristokäräjien keskiössä ovat saariston ja saaristoalueiden asukkaat. Ohjelmassa on myös sekä kotimaisia että kansainvälisiä puhujia ja saaristoasiantuntijoita. Keskustelun aiheina ovat mm. miksi asutettu saaristo on tarpeen ja mitä se vaatii, millaisella tasolla turvallisuus saaristossa on ja miten se turvataan, sekä miksi saaristo houkuttelee.

Saaristokäräjät on pääasiassa kaksikielinen (simultaanitulkkaus suomeksi ja ruotsiksi). Tapahtuman suojelijana on tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio.

Saaristokäräjät järjestävät Åbo Akademin Saaristoinstituutti ja Habitability-verkostohanke.

Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan! Saaristokäräjät järjestetään osoitteessa Arken, Åbo Akademi, Tehtaankatu 2, Turku.

Maanantai 4.12.

13.00 Saaristokäräjät avataan

Åbo Akademin terveiset, vararehtori Marko Joas.
Miksi saaristoverkosto? Habitability – Elinvoimaisesti ja kestävästi asutut saaristo- ja vesistöalueet -hankkeen toimijat: Mikko Härkönen Työ- ja elinkeinoministeriö, Petteri Partanen Varsinais-Suomen liitto, Minna Boström Leader: I samma båt – Samassa veneessä, Elina Auri Saaristoasiain neuvottelukunta, SANK, Sami Tantarimäki Habitability-johtoryhmä.
Kuulumisia saaristosta: Perämeri, Merenkurkku ja Saimaa. Anne-Maria Haapala Hailuoto, Mikaela Svanbäck Maksamaan saaristo, Kukka-Maaria Kärki Sulkava.

14.15 Kahvitauko

15.00 Seminaariohjelma jatkuu
Why do we need an inhabited archipelago? Laurie Brinklow, Assistant professor in Island Studies, University of Prince Edward Island & Godfrey Baldacchino, Professor in Sociology, University of Malta.
Kuulumisia saaristosta: Suomenlahti ja Päijänne. Anu Taipale Leader Päijänne, Bengt Kevin Kirkonmaa/Kotka, Barbro Lindström Simsalö/Sipoo, Gunilla Wasström Raasepori.
Miksi saaristo? Kansanedustaja Pauli Aalto-Setälä, Saaristoasiain neuvottelukunnan varapuheenjohtaja.

17.00 Ensimmäinen seminaaripäivä päättyy.

Juhlaillallinen, jossa juhlapuheen pitää ministeri Christoffer Taxell.

Tiistai 5.12.

9.00 Seminaaripäivä alkaa
– Saaristo ja turvallisuus. Strategiapäällikkö Ari Evwaraye, Sisäministeriön strategisen ohjauksen ja kehittämisen yksikkö.
– Kuulumisia saaristosta: Saaristomeri, Ahvenanmaa ja muu Suomi. Agneta Wackström Företagsam Skärgård/Ahvenanmaa, Christer Friis Houtskari, Tiina Saaresranta Velkua, Virpi Reinikainen Puukonsaari/Hirvensalmi.
– The concept of Habitability. Island experts Christian Pleijel & Ivan Matić.

10.30 Kahvitauko

11.10 Seminaaripäivä jatkuu
Kyllä, myös täällä on pystyttävä asumaan! Linnéa Henriksson, julkishallinnon yliopistonlehtori, Åbo Akademi.
Saaristoverkoston tulevaisuus. Paneelikeskustelu: Mikko Ollikainen, puheenjohtaja Saaristoasiain neuvottelukunta, SANK, Nina Söderlund, Finlands öar – Suomen saaret, Erika Englund, Pellingin kyläyhdistys, Mervi Lintunen, kyläasiamies Järvi-Suomen Kylät, Pia Prost, Åbo Akademin Saaristoinstituutti.

13.00 Saaristokäräjät päättyy.

Ohjelma ja lisätietoa osoitteessa www.abo.fi/asuttavuus . Pidätämme oikeuden ohjelmamuutoksiin, mahdolliset ohjelmamuutokset päivitetään tässä osoitteessa.

Asuttavuus (habitability) tarkoittaa, että asukkaille on työpaikkoja, asuntoja, koulu, lauttayhteyksiä, yhteisöllisyyttä – kaikkea sitä, mitä kestävä yhteiskunta tarvitsee pystyäkseen pitämään huolta ihmisistään, luonnostaan ja ympäröivästä meri- tai vesialueesta.

Asuttavuusanalyysi on saarelle tai saariyhteisölle tärkeä kehittämisen lähtökohta. Asuttavuusanalyysi tuo esille mahdollisia kehitystarpeita mutta osoittaa myös, mitä alueella tai saaressa toimii hyvin ja mitä siis kannattaa vaalia ja mainostaa. Idea asuttavuusanalyysista syntyi Kökarissa Ahvenanmaalla, ja Åbo Akademin Saaristoinstituutti on jatkanut työkalun kehittämistä ja tiedon levittämistä sen käyttömahdollisuuksista.

Tervetuloa Suomen saaristokäräjille!

Lisätietoa antavat:

Pia Prost, Habitability-teemaverkoston hankejohtaja, puh. 050 338 1710 tai s-posti: pia.prost@abo.fi
Mia Henriksson, Saaristoinstituutin viestinnän asiantuntija, puh. 050 401 3511 tai s-posti: mia.henriksson@abo.fi.