8.5.2025
Tohtorinväitös siitä, miten koulumuistot voivat olla tärkeitä opettajaopiskelijoiden muokkaamisessa

FM Kristina Mårtensonin väitöskirja kasvatustieteen alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnassa.
Väitöskirjan otsikkona on Skolminnen och läraridentitet: En studie om identitetsframträdande i lärarstudenters berättelser om egna skolminnen.
Väitöstilaisuus järjestetään perjantaina 16. toukokuuta 2025 kl. 12 osoitteessa auditorio Bruhn, Academill, Rantakatu 2, Vaasa. Vastaväittäjänä toimii professori Niclas Månsson, Södertörns Högskola, Ruotsi ja kustoksena professori Mia Porko-Hudd, Åbo Akademi.
Yhteenveto
Tämän opinnäytetyön yleisenä tavoitteena on saada lisää ymmärrystä siitä, miten koulumuistoista kertovat narratiivit voivat olla tärkeitä opettajien muokkaamisessa, perustuen opettajaopiskelijoiden tarinoihin omasta koulupäivästä. Opinnäytetyön kokonaiskysymykset ovat: Millaisia opettajaidentiteettejä ilmenee opettajaopiskelijoiden tarinoissa omasta koulupäivästä? Miten opettajaopiskelijat esittävät itsensä opettajina tulevaisuudessa?
Oppilaiden koulumuistot ja menneet kokemukset muodostavat keskeisen osan heidän historiallista todellisuuttaan, joka seuraa heitä läpi elämän. Nämä muistot voivat toimia tietoisuutta lisäävänä työkaluna valaisemaan menneisyyden tapahtumia, jotka puolestaan asetetaan suhteessa heidän nykyiseen ja tulevaan ymmärrykseensä. Tämä prosessi voi olla ratkaiseva itsetuntemuksen kehittämisessä ja perustan luomisessa tulevalle opettajan roolille. Olemalla avoin ympäröivälle maailmalle sen sijaan, että vetäytyisi sisäänpäin, opiskelijat voivat muodostaa vivahteikkaamman kuvan itsestään tulevina opettajina. Michler (1986) korostaa, että tarinat ovat keskeisiä ihmisten kokemusten ymmärtämisessä. He ovat merkityksen, identiteetin ja kulttuurin kantajia, ja tiedostamisen kautta he voivat luoda yhtenäisen ymmärryksen itsestään ja maailmasta. Sørly (2024) uskoo, että on tärkeää jakaa tarinoita keskenään tiedon ja ymmärryksen syventämiseksi. Tässä tutkimuksessa temaattisella analyysillä on korostettu tarinoissa toistuvia teemoja ja malleja yhteisten kokemusten ymmärtämiseksi.
Kristina Mårtenson on syntynyt 1954 Boråsissa, Ruotsissa. Hän on tavoitettavissa puhelimitse numerosta +46 73 550 0004 ja sähköpostitse osoitteesta kristina.martenson@abo.fi.
Väitöskirja on luettavissa Åbo Akademin julkaisuarkistossa Doriassa.