Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös paperinjalostuksen alalta

FT Jarkko J. Saarisen väitöskirja paperinjalostuksen alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnassa perjantain 30.10.2020.

Väitöskirjan otsikkona on Nanophotonics on Paper Platform.

Tämä työ keskittyi kolmeen nanofotoniikan sovellukseen, jotka perustuivat painamalla tai päällystämällä tehtyihin nanorakenteisiin luonnonkuitupohjaisilla pinnoilla. Tutkielma käsittelee siis kolmea uutta ja kasvavaa tutkimusaluetta: nanoteknologiaa, nanofotoniikkaa ja kestäviä materiaaleja. Nanoteknologian työkalut ovat kehittyneet viime vuosikymmenien aikana lisäten merkittävästi kykyämme muokata ainetta nanomittakaavassa. Tämä on johtanut nanofotoniikan kehittymiseen eli valoa voidaan tehokkaasti hallita nanokokoluokan rakenteilla ja hiukkasilla.

Tässä työssä kehitettiin sekä TiO2– että hopeananopartikkeleihin pohjautuvia sovelluksiin kartonkipohjaisilla pinnoilla. Kestävän kehityksen vaatimukset ovat kasvaneet merkittävästi viime vuosina kasvaneen väestön ja nousevien ympäristöongelmien vuoksi. Nanotekniikka on erinomainen väline kestävän kehityksen edistämiseen: pienemmällä materiaali- ja energiakulutuksella voidaan luoda samat tai jopa parannetut ominaisuudet. Yhdistämällä tällaiset nanomittakaavan rakenteet uusiutuviin materiaaleihin tarjoaa tuplaedun perinteisiin ratkaisuihin verrattuna.

Nesteliekkiruiskutettujen (LFS) TiO2-nanopartikkelipintojen kastuvuutta voidaan säätää partikkelien fotokatalyyttisen aktiivisuuden avulla. Tässä työssä kehitettiin menetelmä kastuvuuden muuttamiseksi pysyvästi. LFS-pinnoitetuilla hopeananopartikkeleilla osoitettiin pinnan tehostama Raman-sironta (SERS) -aktiivisuus ensin lasialustalla, mikä laajennettiin myöhemmin kartonkipinnoille. Lopuksi kaupallisia TiO2-nanopartikkeleita käytettiin yhdessä orgaanisen väriaineen, metyleenisinisen (MB) kanssa. Sekä käänteisellä syväpainolla että fleksografialla painettu indikaattoritarra osoitettiin soveltuviksi yksinkertaisin happi-indikaattoreihin, joita voidaan käyttää esimerkiksi suojakaasupakattujen pakkausten yhteydessä.

Metalli- ja metallioksidinanopartikkelien toiminnallisuus valolla aktivoitavina materiaaleina mahdollistaa sekä kustannustehokkaiden että ympäristöystävällisten tuotteiden luomisen, joita voidaan käyttää laajalti yhteiskunnassa mahdollistaen muutoksen nykyisestä fossiilisiin polttoaineisiin perustuvasta taloudesta aurinkoenergiaan perustuvaan talouteen. Tämän tutkielman tulokset luovat perustaa uusien, laajamittaisten, ja valolla aktivoitavien nanorakenteisten ratkaisuiden kehittämiselle luonnonkuitupohjaisille materiaaleille, jotka tarjoavat ekologisesti ja taloudellisesti kestäviä ratkaisuja tuleville sukupolville.

Jarkko J. Saarinen väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa perjantaina 30. lokakuuta 2020 klo 13. Vastaväittäjänä toimii professori Patrick Gane, Aalto-yliopisto, Espoo, ja kustoksena professori Martti Toivakka, Åbo Akademi.

Yleisö on tervetullut seuraamaan väitöstilaisuutta etänä tämän linkin kautta. Käytännön ohjeet alla.

Jarkko Juhani Saarinen on syntynyt 14.12.1978 Lappeenrannassa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 1997 Lauritsalan lukiossa, Lappeenrannassa, ja FM-tutkinnon 2000 Joensuun yliopistossa, sekä FT-tutkinnon 2002 Joensuun yliopistossa.

Jarkko J. Saarinen on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 0400 262 188 ja sähköpostitse osoitteesta jarkko.j.saarinen@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa.

Jarkko J Saarinen

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioda sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.