Kirjoita tähän hakemasi!

Lehdistötiedote

Paksusuolen solujen tukirangan rakenne muuttuu tulehduksellisissa suolistosairauksissa

Havaitut muutokset suolistosolujen koostumuksessa tulehduksellisissa suolistosairautta sairastavilla voivat tulevaisuudessa edistää uuden suolistodiagnostiikan kehittämistä. Monialaisessa tutkimushankkeessa mukana on ollut Åbo Akademin tutkijoita.

Tulehduksellisiin suolistosairauksiin kuuluvat Crohnin tauti ja haavainen paksusuolitulehdus. Nämä molemmat ovat viime vuosikymmeninä yleistyneet nopeasti ja Suomessa on nykyään noin 50000 tulehduksellista suolistosairautta sairastavaa. Tähän tutkimushankkeeseen osallistui Åbo Akademin lisäksi tutkijoita Turun yliopistosta sekä Turun yliopistollisesta keskussairaalasta. Solujen tukirangan koostumus paksusuolen limakalvolla muuttuu tulehduksellisissa suolistosairauksissa havaitsivat Åbo Akademin solubiologian tutkijat.

– Tulosten mukaan keratiini 7 -niminen proteiini, jota ei löydy terveestä suolistosta, ilmenee kuitenkin tulehduksellista suolistosairautta sairastavien paksusuolessa. Keratiinien pitoisuudet ovat soluissa korkeita, mikä tekee niistä suhteellisen helposti mitattavia merkkiaineita, kertoo Åbo Akademin apulaisprofessori ja InFLAMES ryhmänjohtaja Diana Toivola.

Suolistosairaudet ovat nykyään hyvin yleisiä, mutta eri sairauksien oireet ovat usein toisiaan muistuttavia. Tarve uusille diagnostisille menetelmille onkin merkittävä. Limakalvon solujen rakenteen muutoksia hyödyntävä diagnostiikka voisi tulevaisuudessa auttaa nopeammin tunnistamaan suolistosairauksia ja erottamaan niiden alatyyppejä toisistaan ja keratiini 7 voisi olla tähän sopiva merkkiaine. Tässä hankkeessa tietokoneavusteisella kuvantamisella saadut tulokset ovatkin hyvä pohja kehittää keratiineja ja erityisesti keratiini 7:ää hyödyntävää suolistosairauksien diagnostiikkaa.

– Keratiinit ovat ryhmä rakenneproteiineja, jotka ovat erittäin yleisiä limakalvoilla, kuten paksusuolen sisäpinnalla. Niiden kaikkia biologisia rooleja ei vielä tunneta, mutta tiedetään, että eri kudoksilla kuten suolistolla, iholla ja maksalla on niille hyvin tunnusomaiset keratiiniprofiilit, joita jo hyödynnetään erityisesti syöpätutkimuksessa. Toistaiseksi ei ole tiedossa mikä aiheuttaa havaitut keratiinimuutokset tulehduksellisissa suolistosairauksissa, sanoo Toivolan tutkimusryhmässä työskentelevä ja projektia vetänyt FT Lauri Polari.

Tässä tutkimuksessa myös painottui jälleen kerran useiden alojen ja instituuttien välisen yhteistyön tärkeys, Polari toteaa. Työssä voitiin yhdistää Åbo Akademin solubiologien ja Turun yliopistollisen keskussairaalan patologian ja gastroenterologian osaaminen, Auria biopankin näytekokoelma sekä InFLAMES hankkeen tutkimusresurssit. Tulokset on julkaistut Scientific Reports julkaisusarjassa ja on luettavissa tästä: https://rdcu.be/c19sR

Lisätietoja:
Apulaisprofessori Diana Toivola, Åbo Akademi
Puhelin: +358 504007732
S-posti: diana.toivola@abo.fi

FT Lauri Polari, Åbo Akademi
Puhelin: +358 50 5959147
S-posti: lauri.polari@abo.fi

InFLAMES on Turun yliopiston ja Åbo Akademin lippulaivahanke. Se tähtää uusien lääkekehityskohteiden tunnistamiseen ja lääkekehitykseen yhdessä biotekniikka- ja lääkeyritysten kanssa. Lippulaiva edistää myös diagnostiikkaa, jolla potilaille voidaan räätälöidä sopivat täsmähoidot.