Kirjoita tähän hakemasi!

Ehdota nimeä Åbo Akademin kampuksen uudisrakennukselle

Åbo Akademin säätiö rakennuttaa uuden kiinteistön keskelle Åbo Akademin kampusaluetta Turussa. Uusi kiinteistö korvaa Gadolinian osoitteessa Porthaninkatu 3–5.

Rakennustyöt aloitettiin syksyllä 2022 vanhan kiinteistön purkamisella. Uuden kiinteistön rakentaminen aloitetaan viimeistään kesällä 2023, ja rakennuksen on tarkoitus valmistua vuoden 2025 alussa.

Pinta-alaltaan 10 200 neliömetrin rakennuksesta tulee osa Tähtikorttelia (kvarteret Stjärnan), johon kuuluvat uudisrakennuksen lisäksi Åbo Akademin Kirjatorni-kirjasto (Boktornet) osoitteessa Tuomiokirkonkatu 2–4 ja kauppakorkeakoulu osoitteessa Henrikinkatu 7. Korttelin nimi Tähti on peräisin Carl Ludvig Engelin Turun kaupungille suunnittelemasta asemakaavasta.

Uudisrakennuksen pääasiallisia käyttäjiä ovat yliopistopalvelut sekä Åbo Akademin yhteiskuntatieteiden, kauppatieteiden ja oikeustieteiden tiedekunta. Rakennuksesta tulee ennen kaikkea Åbo Akademin opiskelijoiden ja henkilökunnan kohtaamispaikka, mutta se toimii myös Turun vanhankaupungin olohuoneena.

Purkulupa koskee kuusikerroksista niin kutsuttua laboratoriorakennusta. Gadolinian kahvilaosa ja ulkoterassi säilytetään Turun museokeskuksen toiveen mukaisesti. Vanha kahvilaosa yhdistetään uuteen kiinteistöön, ja se toimii jatkossakin kahvilana tai ravintolana.

Uudisrakennuksen pääsuunnittelijana toimii Pekka Mäki Sigge Arkkitehdit Oy:stä. Vastuullisuus huomioidaan läpi rakennusprosessin. Hankkeen tavoite on saavuttaa neljän tähden RTS-sertifikaatti. RTS on suomalainen ympäristösertifiointijärjestelmä, joka ottaa huomioon Suomen olot ympäristöasioita tarkasteltaessa. Hiilijalanjälki minimoidaan rakentamisen aikana, ja alihankkijoiden on sitouduttava hiilineutraaleihin suunnitelmiin. Sertifikaatti on Rakennustiedon kehittämä.

Alustava luonnos uudesta rakennuksesta Tähtikorttelissa (kvarteret Stjärnan). Kuva: Sigge Arkkitehdit Oy.

Nimikilpailu on käynnissä 15.2.–15.3.2023

Avoimen nimikilpailun tavoitteena on löytää nimi, joka kuvastaa modernia ja kansainvälistä kampusta. Uuden rakennuksen nimen tulee toimia sekä ruotsiksi, suomeksi että englanniksi ja soveltua rakennuksen käyttötarkoituksiin.

Voittajan valitsee tuomaristo, joka koostuu Åbo Akademin säätiön, Åbo Akademin, Åbo Akademis studentkårin sekä ulkoisten osapuolten edustajista. Yhteystietonsa jättäneiden osallistujien kesken arvomme Jopo-polkupyörän.

Kilpailu on käynnissä 15.2.–15.3.2023. Voit tehdä nimiehdotuksen tämän linkin kautta: https://forms.office.com/e/E1FtmvquDE

Lisätietoja:

Helena Nylund