Kirjoita tähän hakemasi!

Ajankohtaista

Webinaari: Habitability – työkalu elinvoimaisiin ja kestäviin maaseutuyhteisöihin?

Webinaarissa tuodaan esille habitability paikallisyhteisölähtöisenä suunnittelutyökaluna, keskustellaan sen käyttökokemuksista, ja siitä miten se toimisi saaristoalueiden ulkopuolisella maaseudulla.

Webinaari järjestettiin tiistaina 24.10. klo 9–10.30 Zoomin kautta. Webinaari-tallenne.

OHJELMA:

9.00–9.05 Tervetuloa Mari Kattilakoski ja Tarja Lukkari, HYMY-verkosto.
9.05–9.10 Why habitability? Työkalun kehittäjä Christian Pleijelin inspiraatiopuheenvuoro (englanniksi). Teksti pdf-muodossa.
9.10–9.25 Mikä on habitability työkalu ja mihin se soveltuu? Mia Henriksson ja Anniina Kainu Åbo Akademin Saaristoinstituutti. Esitys pdf-muodossa.
9.25–9.40 Miten habitability toimii käytännössä? Mats Nurmio ja Ann-Sofi Österberg-Aikio Västanfjärdin kylätoimikunta, Kemiönsaari. Esitys pdf-muodossa.
9.45 Kommenttipuheenvuorot:

• Mikko Härkönen, neuvotteleva virkamies, Työ- ja elinkeinoministeriö
  • Aleksi Koivisto, toiminnanjohtaja, Suomen kylät ry
  • Laura Jänis, Leader-toiminnan erityisasiantuntija, Maa- ja metsätalousministeriö
  • Mervi Lintunen, Kyläasiamies, Järvi-Suomen kylät ry

10.20–10.30 Webinaarin päätös, Antonia Husberg, maaseutupolitiikan pääsihteeri, Maa- ja metsätalousministeriö.

Keskustelu.

Asuttavuus (englanniksi habitability) on erityisesti pienten saaristoyhteisöjen tarkastelua ja kehittämistä varten kehitetty työkalu. Saaristoyhteisöissä asuttavuus tarkoittaa työpaikkoja, asuntoja, koulu, lauttayhteyksiä, yhteisöllisyyttä – kaikkea sitä, mitä kestävä yhteiskunta tarvitsee voidakseen pitää huolta ihmisistään, luonnostaan ja ympäröivästä meri- tai vesialueesta. Käsite sai alkunsa Ahvenanmaalla, Kökarin saarella, vuosina 2018–20. Asuttavuusanalyysi tuo esille mahdollisia kehitystarpeita, mutta osoittaa myös mikä on hyvin toimivaa, ja mitä vahvuuksia on.

Lisätietoa: abo.fi/asuttavuus

Webinaarin järjestäjät: Maaseutupolitiikan verkosto HYMY, Habitability-verkosto (TEM) ja Maaseutu- ja saaristopolitiikan verkosto SALT.