The search engine is the heart of our site. All our content is at your fingertips, just start typing and the search will present hits in several categories.

Recommended shortcuts

Dissertations and scientific articles 2017-

B

Bergroth, M. (2021). Coordinating, communicating, and combining languages in local immersion education policy reform in FinlandJournal of Immersion and Content-Based Language Education.

Bergroth, M., Dražnik, T., Llompart Espert, J., Pepiot, N., van der Worp, K., Sierens, S. & Björklund, S. (2022). Linguistically sensitive teacher education. Toolkit for reflection tasks and action research.

Björklund, S. (2019). Research trends and future challenges in Swedish immersion. In: M. Haneda & H. Nassaji (Eds.), Perspectives on Language as Action (p. 45–60). Multilingual Matters.

Björklund, S., Björklund, M. & Sjöholm, K. (2020). Societal versus individual patterns of DLCs in a Finnish educational context – Present state and challenges for the future. In: J. Lo Bianco & L. Aronin (Eds.), Dominant Language Constellations: A New Perspective on Multilingualism (p. 97–115). Springer Nature.

Björklund, S., Mård-Miettinen, K. & Pakarinen, S. (2022). A Language Socialisation Perspective on Swedish Immersion in Finland: Students, Teachers, and Parents as Key Actors. Special 10th Anniversary Issue of the Journal of Immersion and Content-Based Language Education.

J

Jusslin, S., Magnusson, U., Rejman, K., Heilä-Ylikallio, R. & Björklund, S. (2020). Meaning-making in fifth-graders’ multimodal texts: Towards a vocabulary of semiotic potentials in different modesApples: Journal of Applied Language Studies14(2), (p. 47–66).

L

Lilja, N., Mård-Miettinen, K. & Nikula, T. (2019). Luokkahuone kielipoliittisena ja kielikoulutuspoliittisena tilana. In: T. Saarinen, P. Nuolijärvi, S. Pöyhönen & T. Kangasvieri (Eds.), Kieli, koulutus, politiikka – monipaikkaisia käytänteitä ja tulkintoja (p. 175–197). Vastapaino.

M

Muurimäki, K. & Mård-Miettinen, K. (2021). Språkbadets betydelse för tidigare språkbadselevers liv. Kieli, koulutus ja yhteiskunta12 (1).

Mård-Miettinen, K., Arnott, S. & Vignola, M-J. (2020). Early immersion in minority language context: Canada and Finland. In: M. Schwartz (Eds.), Handbook of Early Language Education. Springer International Handbooks of Education (p. 1–26). Springer Nature Schwitzerland.

Mård-Miettinen, K., Bergroth, M., Savijärvi, M. & Björklund, S. (2018). Svenska som andraspråk – språkbad i Finland. In: P. Björk-Willén (Eds.), Svenska som andraspråk i förskolan (p. 90–106). Natur och kultur.

Mård-Miettinen, K., & Björklund, S. (2018). ”Yhes lausees saattaa olla ihan helposti kolmee eri kieltä”: kurkistus kielikylpyoppilaiden kielimaailmaan. In: L. Nieminen, A. Yliherva, J. Alian, & S. Stolt (Eds.), Monimuotoinen monikielisyys: Puheen ja kielen tutkimuksen päivät Helsingissä 5.-.6.4.2018 (p. 80–91). Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja, 50. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys.

Mård-Miettinen, K. & Björklund, S. (2019). ”In one sentence there can easily be three languages”. A glimpse into the use of languages among immersion students. In: A. Huhta, G. Erickson & N. Figueras (Eds.), Developments in Language Education A Memorial Volume in Honour of Sauli Takala (p. 239–249). EALTA & University of Jyväskylä.

Mård-Miettinen, K., Skinnari, K. & Peltoniemi, A. (2018). Vakiintunutta, mutta näkymätöntä – kaksikielinen toiminta Suomen kunnissaKieli, koulutus ja yhteiskunta, 9(5).

N

Nyqvist, E-L. (2022). Danska på svenskt språkbad i Finland – 15-åringar läser på ett grannspråk. Sprogforum 74, (p. 91–98).

Nyqvist, E-L. (2022). En svårighetshierarki för inversion? En jämförelse mellan språkbad och traditionell undervisning. In: S Björklund, B. Haagensen, M. Nordman & A. Westerlund (Eds.), Svenskan i Finland 19 : Föredrag vid den nittonde sammankomsten för beskrivningen av svenskan i Finland, Vasa den 6–7 maj 2021, (p. 255–271).

Nyqvist, E-L. (2021). Finska språkbadselevers bruk av svensk passiv. Nordand 2021(1), (p. 36–56).

Nyqvist, E-L. (2021). Komplexa svenska nominalfraser hos finskspråkiga språkbadslärare. Norsk Lingvistisk Tidsskrift, 39(1), (p. 69–95).

Nyqvist, E-L. (2021). Subject-verb Word Order in Narratives in Swedish by Immersion and Non-immersion Students. Journal of Language Teaching and Research, 12(5), (p. 641–653).

Nyqvist, E-L. (2021). Subordinate questions in Swedish by 12- and 15-year-old Finnish immersion students. Folia Scandinavica Posnaniensia, 30(1), (p. 15–25).

Nyqvist, E-L. (2020). Interrogativa bisatser hos 12- och 15-åriga språkbadselever. En jämförelse med traditionell undervisning. In: C. Wide, E. Ingman, K. Lankinen & V. Vaakanainen (Eds.), Svenskan i Finland 18, (p. 164–180). University of Turku.

Nyqvist, E-L. (2018). Definiteness in written Swedish by Finnish-speaking immersion pupils at the end of immersion: A comparison with non-immersion pupils. Journal of Immersion and Content-Based Language Education, 6(1), (p. 57–84).

Nyqvist, E-L. (2018). Mastering complex Swedish NPs: A comparison of non-immersion pupils and immersion L1 Finnish pupils. Journal of the European Second Language Association, 2(1), (p. 14–23).

Nyqvist, E-L. & Lahtinen, S. (2021). Grammatical gender in L2 Swedish in Finnish-speaking immersion students: A comparison with non-immersion students. Nordic Journal of Linguistics, 44(3), (s. 281–303).

Nyqvist, E-L. & Lindström Tiedemann, T. (2023). Svenska generiska pronomen hos finska språkbadselever : En jämförelse mellan två årskurser. Folia Scandinavica Ponaniensia, 3, (p. 14–28).

Nyqvist, E-L. & Lundkvist, P. (2020). De lokala prepositionerna hos finska svenskinlärare i språkbad och traditionell undervisning. In: S. Haapamäki, L. Forsman & L. Huldén (Eds.), Svenskans beskrivning 37.  Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten, Åbo 8-10 maj 2019, (p. 215–229). Svenska språket vid Åbo Akademi.

P

Pakarinen, S. (2020). Språkbadselevskap i Finland och på Irland: En studie om språkpolicy och två- och flerspråkighet i skollandskap och hos elever i tidigt fullständigt svenskt och iriskt språkbad. JYU dissertations, 304. University of Jyväskylä.

Pakarinen, S. & Björklund, S. (2018). Multiple language signage in linguistic landscapes and students’ language practices: A case study from a language immersion setting. Linguistics and Education44, (p. 4–11).

Peltoniemi, A. (2017). Lärarstudenters och verksamma lärares åsikter om vad som är viktigt i utbildningen till språkbadsklasslärare. In: N. Keng, A. Nuopponen & D. Rellstab (Eds.), Ääniä, Röster, Voices, Stimmen. VAKKI-symposiumi XXXVII 9.-10.2.2017 (p. 157–168). VAKKI Publications 8.

Peltoniemi, A. & Bergroth, M. (2020). Developing Language-aware Immersion Teacher Education: Identifying Characteristics through a Study of Immersion Teacher Socialisation. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, (p. 1–13).

Peltoniemi, A., Kvist, M. & Björklund, S. (2020). Om int vi sku prata finska med varandra, så sku vi ju int ha finska här. Språkbadsklasslärarstudenters språkval i studiemiljön. In: S. Haapamäki, L. Forsman & L. Huldén (Eds.), Svenskans beskrivning 37: Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten, Åbo 8-10 maj 2019 (p. 230–241). Svenska språket vid Åbo Akademi.

R

Rosvall, C. (2022). “Tänk före du skriver” : Uppgiftsmiljö som utmaning och möjlighet för examinander med språkbadsbakgrund i studentexamensprovet i A-svenska. Åbo Akademi.

S

Staffans, E. (2022). Teacher Perceptions of Language Challenges Among Children in Three Different Language-Medium Settings in Finland.

T

Tjäru, S. (2020). Upprepningar och glada utrop – pedagogers och barns agenda under tre bokstunder i språkbadBarn, 38(4), (p. 53–68).

Turpiainen, E. & Mård-Miettinen, K. (2021). Lärarnas syn på undervisningsplanering i ämnet historia i språkbadKieli, koulutus ja yhteiskunta12 (1).