Looking for something specific? Use our search engine!

Education for Health and Learning

Education for Health and Learning

Time

1.1.2025–31.12.2027

Project coordinator

Mid Sweden University

Other partners

  • Åbo Akademi University
  • National University Hospital of Iceland
  • Oslo Metropolitan University (Oslo Met)
  • Funded by

  • Swedish Research Council (Vetenskapsrådet
  • Forskningsbidrag Stora utlysningen 2024 (Utbildningsvetenskap) – Nätverksbidrag)
  • Det övergripande syftet med forskningsnätverket EduWell är att utforska, förklara, jämföra och utveckla skolans hälsoundervisning i Sverige, Finland,Norge och Island. Ungdomars psykiska hälsa utgör en stor samhällsutmaning i vår tid. Skolan har en central roll i ungdomars liv och utgör en viktig plats för deras välbefinnande. Skolans huvudsakliga uppdrag är att säkerställa att eleverna förvärvar och utvecklar de kunskaper som är nödvändiga för deras personliga och samhälleliga utveckling. Skolans hälsoundervisning bör inkludera konceptet psykisk hälsa och de faktorer som påverkar välbefinnandet och strategier för att främja sitt eget välmående. Ungdomar har rätt till kunskap om sin egen hälsa och välbefinnande. Fysisk hälsa har varit en integrerad del av svensk skolundervisning sedan 1800-talet och sexuell hälsa sedan mitten av 1900-talet, finns det fortfarande brister när det gäller undervisningen om psykisk hälsa. Att lära sig om psykisk hälsa (health literacity) i skolan har efterfrågats av ungdomarnas under lång tid och även forskningen har klargjort att undervisning om psykisk hälsa måste prioriteras.

    Ökad kunskap och förståelse för psykisk hälsa är av central betydelse för elevernas hälsa och lärande. Goda exempel på olika delar av hälsoundervisning finns i Sverige, Finland, Norge och Island. Intentionen är att genom ett internationellt forskarnätverk EduWell skapa en samlad kunskapsbas med tvärvetenskaplig forskning om skolans hälsoundervisning.