Heimer Furu:
Gambägåsgubbi
Farfar hette Anders Jonasson Furu.
Han kallades dock vanligtvis för "Gambägåsgubbi".
Några personliga minnen har jag inte av farfar, han gick
bort när jag var ett och ett halvt år gammal. Men jag
känner en viss stolthet och ödmjukhet över att
Gambägåsgubbi var just min farfar! Det är något
i blodet och i det förflutna som inte kan förklaras
- det bara känns som en varm samhörighet, som om vi
var överens om det mesta här i livet.
Farfar var en särling på många sätt.
Hetlevrad ibland och med en tordönsstämma som ingav
respekt. Han var samtidigt jordbrukare, hantverkare, handelsman
och uppfinnare, en kombination som gjorde att det var liv och
rörelse på Gambägås under dessa tider -
något var alltid på gång, blickarna var öppna
för utvecklingens vindar.
Farfar var sträng och barsk när så fordrades,
något hetlevrad ibland, men inte elak. Hans tordönsstämma
ingav respekt. Om barnen lekte på osäker höstis,
då skulle de bort därifrån. Hjälpte inte
gubbens barska stämma, gick han ner till ån och körde
handgripligen bort alla, oberoende av vems barn de var. Detta
var av omtanke om de lekande barnen - men kanske gick även
tankarna till den sorgliga händelsen våren 1780 då
husbonden på Gambägås, "Furu-Oll" inför
vårflodens tryckande vattenmassor skulle öppna dammen
ovanför Furu-forsen men hamnade i den virvlande forsen och
fick sin grav i ån - kroppen återfanns aldrig.
Farfarsfar hette Jonas Henriksson Storbacka,
född på Alperi i Vetil år 1803, öd i på
Storbacka i Småbönders 1866. Jonas kom som måg
till byn, hustru blev Anna Johansdotter Storbacka. De tu fick
14 barn och samma rika fruktsamhet har fortsatt i många
efterföljande släktled.
Farfar föddes på Storbacka i Småbönders
den 20 oktober 1839. Vigseln med Maria
Mattsdotter Furu ägde rum den 11 juli 1865. Maria
var även eftertraktad av andra bondpojkar i byn. På
ett bröllop på Storbacka kom farfar i handgemäng
med "Jakopas-Kalle", båda var intresserade av
Maj. Farfar blev den som vann och efter vigseln med sin 18-åriga
brud sade han: "Hä er int na ader än Gräni-Lovisa
som er grannare än Maj, som ha gai opp et kyrkgandje mot
altare". Äktenskapet varade i 57 år och gav 11
barnamunnar att mätta.
Farmor började senare kallas för "Stor-Maj".
Inte för att hon var särskilt lång eller bastant,
utan mera av den rundmjuka sortens kvinnor. Beteckningen "stor"
syftade mera på att Maj stod stadigt med båda fötterna
på marken. Farfar var ofta på resor och då behövde
hemmanet en fast och styrande hand.
Efter vigseln med Maria i juli 1865 bosatte sig de tu i Anders
hemgård på Storbacka, här skulle de tillsammans
gå framtiden tillmötes. Ett steg i denna riktning var
att Maria, med mannens medgivande såsom tidsandan krävde,
de 2 november samma år sålde sin hemmansdel på
11/1296 mantal av Furu skattehemman till sin bror Matts Mattsson
Furu på Gambägås. Det var han som skulle
fortsätta på fädernegården. Men ödet
styrde fortsättningen i en annan riktning. Den 7 december
1871, endast 4 månader efter vigseln med Anna Lovisa
Carlsdr Widjeskog, avled Matts. Nu blev hemmanet utan husbonde
och fara förelåg att det skulle splittras eller hamna
i främmande händer. Den 10 maj 1872 utbjöds 17/216
mantal av Furu skattehemman på offentlig auktion. Säljare
av denna hemmansdel, som tidigare brutits ut från Gambägås
stomlägenhet, var omyndiga Maria Mattsdotter Furu
(f. 1852, moster till Maj) och hennes mor, Maria Johansdotter
Lillrank född Döfnäs och första gången
gift med Matts Johansson Furu som avlidit 1860. Vi låter
ett avsnitt av köpebrevets text tala:
"När nu uppbjudningen företogs, och flera
upprop föregått, stadnade Bonden Anders Jonasson Furu,
för det högsta budet Femtusend-sexhundra (5600) mark
Finska mynt, hvaraf Etthundra mark sagda mynt, nu genast blef
betalt och qvitteres. Återstoden skall betalas vid sex månaders
förlopp, med sex procents ränta från denna dag."
Genom detta hemmansköp fick farfar fotfäste på
Furu. Fortsättning följde, den 19 oktober 1874 köpte
farfar av hustruns syster Anna Lovisa 17/486 mantal av Furu skattehemman.
Köpesumman var 2000 mark. Senare bekom han även de 85/3888
mantalsdelar av Furu-hemmanet som hustruns mor, Maria Jakobsdotter,
innehaft. I och med dessa hemmansköp blev farfar bonde på
Furu skattehemman nr 13 i Kortjärvi by av Terjärv socken.
År 1878 sålde farfar sedan sitt 1/16 mantals hemman
på Storbacka till sin bror Jonas Jonasson Storbacka.
Farfar och farmor flyttade inte genast till Gambägås.
I kyrkoböckerna är de antecknade som boende på
Storbacka ända till hösten 1875. Där föddes
även deras första barn. Ändå har farfar tillnamnet
Furu redan i köpehandlingen från 1872. Möjligt
är att köpebrevet skrevs senare än vad dateringen
visar. Likaså kan det tänkas att familjen höll
till både på Furu och Storbacka dessa år, man
ägde ju hemman på båda ställen.
Som nygift kom nödåren 1867-1868 emot. Skaror av
kringströvande människor som hungern drivit ut på
stigar och vägar, kom från inlandet. Även till
vår by kom många och endel fick arbete vid nyodlingar.
Lönen var det nödvändigaste i klädväg
och mat för dagen. Även till Gambägås kom
två kraftlösa män och bönföll om arbete
mot mat. Stallbyggnadens vind uppläts till bostad för
dem. Farfar följde med männens förehavanden och
märkte att det inte var mycket som de åstadkom den
första tiden. Småningom tilltog dock krafterna och
männen var mycket tacksamma mot farfar när de drog vidare.
Han hade - som de uttryckte det - räddat deras liv. Männen
arbetade med stengrunden till ett nytt fähus och två
gödselrum därunder. De två gödselrummen var
vardera ungefär 4 x 8 meter med en höjd på över
tre meter och med dörröppningar mot vägen. Även
annan legd arbetskraft var med här, bl.a. "Papas-Smeden"
Matt Furu, som för sitt arbete fick 37 silverrubel.
Följderna av nödåren 1867-68 räckte flera
år framåt. Av någon anledning förefaller
det ha funnits mat i Småbönders under dessa år.
Kyrkoböckerna från 1869-78 ger besked om att under
den tidsperioden fanns enbart på Furus hemmansnummer hela
45 pigor och drängar, de flesta av dem mellan 17 - 25 år
gamla. Av dessa hade 12 st arbete och mat på Gambägås
hos farfar, på "Fossas" fanns lika många,
på "Stråkas" tio, hos Johan Hansson på
Heimbacka 3 och hos torparen Anders Andersson en. Endel av de
här gårdarna hade vissa år 3-4 pigor och drängar.
Farfars livsvandring blev skiftande och innehållsrik.
Hemmanet och bondyrket låg dock närmast hjärtat.
Steniga backåkrar, stubbrika kyttland och varierande slag
av ängsmarker gav övernog med arbete, med även
dagligt bröd. Gambägåsgubbi styrde och ställde
med fast hand och med hustruns benägna hjälp.
Hans husbondeskap inföll under tider då jordbruket
gjorde stora framsteg. Kyttlandsodlingen vidtog, plogar, harvor,
slåtter- och tröskmaskiner upptog kampen med "steinback-
och kyttlandsgräfto", med lien, skäran och slagans
taktfasta dunkande i logen.
I slutet av 1800-talet inhandlade farfar ett hemman också
i Evijärvi, Ina. Hemmanet såldes dock efter en tid,
avståndet och den dåliga kärrvägen medförde
för mycket besvär. 1910 sålde farfar sitt hemman
på Furu till sönerna Viktor och Oskar, köpesumman
var 22 000 mark. Största delen av detta hemman innehas nu
av Leo Oskarsson Furu och hustru Hilkka. Deras son, Daniel kommer
troligtvis att fortsätta på hemmanet.
Farfar var skriv- och läskunnig och ivrade för att
få en folkskola till byn. År 1891 var frågan
om ett folkskolebygge i Småbönders upp till behandling
på en kommunalstämma i Terjärv. Det blev avslag
efter omröstning. Men byborna gav sig inte. På en byastämma
den 7 januari 1893 tog byborna saken i egna händer och beslöt
att en "enkel högre folkskola" skulle byggas på
Furu. Byborna levererade stockarna som farfar sågade gratis
på sin sågkvarn vid Furu fors. Ännu samma år
på hösten påbörjades det första verksamhetsåret
vid skolan. Vid detta skolbygge handhade farfar material- och
dagsverksärenden. En sliten "Contrabok" är
bevarad och i den finns anteckningar om dagsverken, inköpt
material, utbetalda löner samt annat som berörde bygget.
Sågen vid Furu-forsen
På östra sidan av Furu-forsen har sedan "urminnestid"
funnits en husbehovssågkvarn. Den var 1786 försedd
med ett sågblad och skattlagd till 140 granstockars sågning.
Denna husbehovssåg har genomgått många öden,
bytt ägare, förfallit samt byggts upp igen. På
1870-talet var sågen antagligen förfallen - år
1874 anhöll ett antal bönder i byn med Gambägåsgubbi
som talesman om att få anlägga en såg i Furu
fors.
Skrivelsen härom lyder:
Hos Herr Baron och Guvernören anhålla nedantecknade
allraödmjukast om tillstånd att uti Furu fors af Kronoby
å, på Furu hemmans mark inom Kortjärvi by af
Terijärvi Kapell, få anlägga ett sågverk
med två ramar.
Kronoby den 9 juni 1874
Anders Andersson, Gustaf Jakobsson, Matts Johansson D:ä,
Matts Johansson D:y, Anders Jonasson och Anders Johansson Furu,
Gustaf Andersson, Elias Abrahamsson, Jonas Jonasson, Karl Andersson
och Anders Abrahamsson Storbacka. Anders Johansson och Anders
Nilsson Widjeskog. Matts Andersson och Matts Mattsson Mandersbacka.
Gustaf Johansson Larikbacka.
Bönder från Terijärvi Kapell af Kronoby
socken.
Det första utslaget från guvernörsämbetet
lyder:
Det åligger sökandede Anders Furu med flere
att hit inkomma med utredning om sin egande- eller besittningsrätt
till innenämnda anläggningsställe, hvarjämte
dessa handlingar skola återställas.
Wasa läns landskansli den 20 juli 1874
Det blev en trasslig härva av det hela. Innan året
1875 var tillända hade hela 29 pappersark skrivits i ärendet.
Man hade problem med äganderättshandlingarna och sågbyggarna
ville ha dämningsrätt året om, medan markägarna
överom forsen, främst då evijärviborna som
ägde ängarna där, motsatte sig uppdämningen
under höbergningstiden.
Frågan löstes så att farfar köpte den
förfallna sågen av byborna. I köpet ingick även
den såkallade sågkvarnsplanen. Av köpesumman
om 1000 mark betalades hälften genast och i köpevillkoren
ingick bl.a. att sågen skulle sättas i användbart
skick, annars skulle den återgå i bybornas ägo.
Köpekontraktet var undertecknat av 19 hemmansägare från
Småbönders samt av Johan Hansson och Anders Mattsson
Nybacka (nuvarande Nykänen).
År 1886 samlades byborna ånyo och då ändrades
det tidigare köpekontraktet. Man nöjde sig med de 500
mark farfar hade betalt mot att de gamla ägarna skulle få
"förmånsrätt" till sågning ifall
större partier väntade på uppbearbetning. Överenskommelsen
slutar med att köparen får "nämnda sågkvarn
äga och för all framtid som sin lagfångna egendom
tillägna" vilket skedde "uti vittnes närvaro
å Furu himman den 20 september 1886". Kontraktet var
skrivet av farfars friarrival Karl Storbacka.
Dammrättigheter saknades men sågen upprustades.
Antagligen var det tillräckligt med muntligt avtal med jordägarna
ovan om forsen. Ett nytt vattenhjul byggdes och farfar gjorde
själv en spånmaskin med två klingor. Bl.a. Furu
folkskola fick sitt första vattentak från farfars spånmaskin.
Även hans egen stuga på 9,5m x 17m, fick tak av dessa
takspån. De ersattes med ett pärttak i början
av 1930-talet.
Kättingarna som drog upp stockarna för sågning
var mycket grova, endel av dem finns ännu bevarade. Fridolf
Furu har berättat för mig om det öronbedövande
rassel som hördes när den stora järnbeslagna "björntrumman"
var igång och drog in stockarna i sågkvarnen.
En gång inhandlade farfar en skeppsmast från en
skuta som nedriggats. Masten var av mahogny och över en halvmeter
i genomskärning i rotändan. Det blev mycket vackra och
hållbara plankor av masten och några bitar av dem
är ännu bevarade. Mahogny är ett rätt hårt
trädslag och det är en gåta hur farfar fick den
grova masten uppsågad. En annan gång kom farfar på
idén att sågens vattenhjul även skulle användas
som kraftkälla vid tröskning. Med hjälp av en timmerman
och dennes son från Alajärvi, byggdes ett tröskverk
på västra sidan av Furu fors, omkring 50 meter från
sågen. Med en grov varpa överfördes kraften från
vattenhjulet till tröskmaskinen. Utmed varpan fanns några
styrhjul så att den inte skulle slungas hit och dit. Det
här var på 1890-talet och den tidens tröskmaskiner
var rätt primitiva, bl.a. saknades rensverk.
Men farfar byggde ett sådant på sin tröskmaskin
och då tröskhuset låg i en brant sluttning, byggdes
ett fyra meter djupt agnhus i sluttningens nedre del. Genom en
lucka i golvet hamnade sedan agnarna direkt i agnhuset vid tröskningen.
Säden från maskintröskningen var förstås
inte ritorr, något man dåförtiden var van vid.
Därför konstruerade farfar en stor sädestork i
södra ändan av "heimria". Torkfacken, som
var ca tre meter höga, var för ventilationens skull
gjord av snedställda bräder, och säden fylldes
på uppifrån. En stor ugn av natursten gav både
värme och rök, den senare faktorn ansågs förr
i världen vara både viktig och hälsosam. Torken
fanns kvar ännu på 1930-talet.
Själva sågkvarnen vid Furu fors skadades svårt
vid den ovanligt höga vårfloden 1905 och var därefter
inte mera i bruk. Men byggnaden stod kvar ända inpå
1920-talet. På ett sammanträde den 2 oktober 1916 avsade
sig farfar "all framtida äganderätt till Furu fors
sågställe" samt överlät detsamma inklussive
sågplan till dess förra ägare, d.v.s. byborna.
Furu fors rensades i slutet av 1950-talet och där sågen
stått, något högre upp på stranden, uppfördes
Småbönders Andelsmejeri 1927. Mjölkförädlingen
där upphörde 1949 då mjölken började
köras till Terjärv Andelsmejeri i Kyrkobyn. På
1950-talet placerades en sädestork och sorterare i den gamla
mejeribyggnaden, som brann ner 1964. På samma grund som
mejeriet stått uppförde Småbönders handelslag
ett cafe år 1967.
Gårdsskötseln och jordbruket på "Gambägås"
under farfars tid
Förr i världen var ängarna ett livsvillkor
för bonden, de gav hö till kreaturen. Man röjde
bort en del buskar och träd, jämnade ut de största
tuvorna så att ängen var lättare att slå
med lien. I slutet av 1800-talet började nya vindar blåsa,
kyttlandsodlingen vidtog i större omfattning. Också
här var farfar ute i god tid:
den 15 juni 1897 förrättades syn och uppgjordes
planer för uppodling av Wammossa och vedjemosshagen, tillsammans
6,20 ha. Nyodlingsplanen var mycket detaljerad och alla papper,
som omfattar 45 sidor text, finns bevarade. Avloppsdikenas sammanlagda
längd var 1040 meter och de skulle göras 110 cm djupa
med bottenbredd på 60 cm och dagbredd på 130 cm. De
vanliga tegdikenas längd var sammanlagt 6,412 km och skulle
grävas 85 cm djupa, även botten och dagbredden hade
detta mått, dikena var således fyrkantiga med lodräta
sidor. Tegarna skulle enligt förslaget vara 10 m breda och
1741 lass lera skulle köras ut på de nyodlade arealerna.
Kostnadsförslaget var på 3000,- mk. De största
posterna var gräftningen, 1066,- mk och dikningen, 1114,20
mk. 620 kg kainit och 300 kg tomasslagg skulle också spridas
över nyodlingarna. För nyodlingen ansöktes och
beviljades ett lån på 3000,- mk från Finska
statskontoret. Enligt Arne Storbacka var det första gången
ett "hypotekslån" upptogs i Småbönders
för nyodling.
Intressant i lånesammanhanget är, att ett värderingsinstrument
uppgjordes över hemmanet. Instrumentet ger en bra bild av
levnadsvillkoren under tiden kring sekelskiftet. Värderingen
utfördes av länsagronom Gideon Montin, biträdd
av f.d. bonden Johan Abrahamsson Furu och drängen
Matts Mattsson Storbacka.
Av värderingen framgår, att hemmanets odlade areal
då bestod av 17,75 tunnland på fast mark, fördelade
på fem skiften. Skog fanns till husbehov och odlingsbar
mark av medelgod beskaffenhet omfattade 50 tunnland.
Då tre tunnor råg såddes var skörden
24 tunnor. Fyra tunnor korn gav en skörd på 32 tunnor
och havresådden omfattade fem tunnor, avkastningen var 35
tunnor. 15 kg höfrö såddes under året och
hö från naturängar skördades i en mängdenhet
som angavs med siffrorna 900. På hemmanet hölls 15
kor, 2 oxar, 2 hästar, 4 ungnöt, 20 får och 2
svin. Ladugårdsskötseln bedrevs enligt "ismetoden"
och avkastade årligen 1500,- mk. Hemmanets gångbara
pris värderades till 16.000,- mk och belåningsvärdet
blev 10.370,84 mk.
Farfar ivrade varmt för jordbrukets mekanisering, det
tunga kroppsarbetet var tidsödande och slet ut bönderna
i förtid. - Den första slåttermaskinen köptes
till byn under 1900-talets första år och även
då var det Gambägåsgubbi som var i farten. Maskinen
var en enhästars Mayflower, den var amerikansk och kedjedriven.
En slåttermaskin var något av en revolution dåförtiden
och ryktet om dess ankomst till byn gjorde att ett stort antal
bönder hade samlats för att beskåda underverket.
Man kommenterade och argumenterade, tittade på lien, på
kedjan och drivhjulet och sökte likheter med lien som ditintills
varit universalredskapet när höet skulle mejas. Någon
häst var inte tillstädes och gubbarna blev otåliga
- de ville se hur vidundret arbetade. Några av de ivrigaste
grabbade tag i maskinen och började dra i den. Detta var
förstås tungt och en av männen sade: "No
kombär hä hitt ti val ein hästplågo",
något som inte var så långt från sanningen.
Stället där slåttermaskinen drogs av gubbarna
var åkern på Heimbacka, där Torolf Furu nu bor.
Timotejen hade i dessa tider börjat göra genombrott
och en del av åkern var insådd därmed.
Farfar var också intresserad av koavel. Ett tiotal gamla
stamtavlor över Ayshire djur är bevarade, bl.a. för
tjuren Kalif som köptes från Sippola gård och
var intagen i Finlands AY-stambok. Tjuren var född år
1900. Härstamningsbevis finns även för två
kokalvar av AY-ras, födda 1898 respektive 1899. Om dessa
kokalvar stått i fähuset på Gambägås
är inte klarlagt, klart är däremot att två
av farfars AY-kvigor var med på Terjärv lantmannagilles
utställning år 1905. Kvigorna var under två år
och för "Vallmo" erhölls första pris
som var 7 mark. Den andra kvigan "Guldros" fick andra
pris. En tredje AY-kviga var även med på utställningen
och fick första pris. Ägaren till denna var Anders
Sandvik.
Smeden, uppfinnaren och handelsmannen på "Gambägås"
Farfar hade förstås också en smedja. Den
var belägen några tiotal meter från åbron.
Här i smedjan var Gambägåsgubbi riktigt i sitt
esse. Han gjorde många olika harvar och även en dubbelsidig
plog, avsedd att mylla potatisbänkarna med. Även en
kvarn för sönderrivning av torvströ konstruerade
han, förutom de otaliga bruksföremål och arbetsredskap
som den tiden behövdes på en bondgård.
Tre "järnsängar" tillverkades också,
själv sov farfar i en av dem. Sängarna var hopnitade
av bandjärn och rör samt rikligt utsirade med gjutna
hörnkupoler. De var delvis vitmålade och delvis bronserade.
Farfars tanke var, att alla hans barn skulle få sådana
sängar. Tiden räckte dock inte till, gubben började
bli gammal och hann inte med allt som han planerat.
På stugans vind hade farfar sin svarvstol. Som sjuttioåring
kom han på tanken med fabrikation av krattor för rensning
av rov- och trädgårdsland. Skaften svarvades och en
stans tillverkades, den fästes på "lillbodens"
vägg. Så utstansades trekantiga bett ur järnplåt
och i smedjan bredvid hamrades de tunna i kanten och fick ett
hål i mitten samt fästes på skaftet med en smidad
spik.
Så spändes hästen för reskärran.
Lastad med flera säckar fulla med krattor tänkte farfar
ge sig ut på resa och göra affärer. Men hur det
nu var så avstyrde hans pojkar det hela, de ansåg
att gubben var för gammal att ensam ge sig av till främmande
orter. Egentligen trodde de inte alls på lönsamheten
i det hela, något som farfar däremot gjorde, han tänkte
ta patent på krattorna. Ett par säckar med krattor
fanns bevarade ännu när jag var ung och ännu i
dag finns några krattor kvar, bevarade som ett kärt
minne av farfars friska företagsamhet. Nämnas kan, att
när sonsonen Verner Furu kom till Amerika 1922 fick han där
i affärerna se krattor som var nästan identiska med
de som farfar gjort. Där, i dollarlandet, var tidsandan en
annan, det blåste förliga vindar för den som var
uppfinningsrik.
Farfar reste mycket och nästan alltid med häst.
Två gånger var han till S:t Petersburg, 16 gånger
till Jyväskylä och flera gånger var han med till
Tammerfors då bönderna i byn åkte för att
sälja smör och göra affärer. Vid smörresorna
kunde det vara fråga om flera hästforor som åkte
iväg. På vårvintern hande man kärrhjul fastsurrade
på slädnäsan, de togs i användning ifall
tövädret gjort slut på slädföret. Under
en resa till Viborg handlade farfar till sig ett par säckar
med halvfärdiga lampetter och ordnament i gjuten mässing.
Han filade, hamrade och putsade delarna, gjöt sådant
som fattades och gjorde en mycket vacker lampkrona som fick plats
i storstugans mitt.
Även den lilla ljuskronan framför orgelläktaren
i Terjärv kyrka är tillverkad av farfar. Den skänktes
till församlingen av den självlärda läkaren
Johan Varg från Hästbacka by. Ljuskronan ifråga
har varit dubbelt större men råkade ut för något
ovanligt. År 1916 höll den uppburne vältalaren
A.R. Hedberg en predikan i en fullsatt kyrka. Mitt i förkunnelsen
hördes ett gnäll och en rasslande skräll. En hund
hade från orgelläktaren hoppat på ljuskronan
med följden att den lossnade från takfästet och
föll i golvet. Förkunnaren fortsatte oberörd med
textutläggningen medan ljuskronan låg kvar på
golvet, trasig och deformerad. Den reparerades och hängdes
upp på sin gamla plats, hälften mindre än tidigare.
Förutom detta med finsmide, lampor och ljuskronor, tyckte
farfar om alla slag av småknåp, ingenting var omöjligt
för hans fingerfärdiga händer. Bl.a. formade han
vackra fat och kannor av koppar, en del finns ännu bevarade.
Mångsidigheten och fingerfärdigheten var ett släktarv.
Brodern Matts, han som blev ihjälstucken av en evijärvibo
på ett bröllop, var en erkänd snickare och målare.
Farfars far, Jonas Henriksson Storbacka,
har gjort den fint formade 14-armade ljusstaken som finns i Terjärv
kyrka. Den donerades till kyrkan av kyrkvärden Anders Gustav
Öberg och tas fram och placeras på altarbordet vid
större högtider. Farfars farbror
Johan Henrik Henriksson på Alperi i Räyrinki
var också en synnerligen mångsidig man. Han blev mer
känd som "Alperin mestari" och detta inte utan
orsak. Han sades kunna härda stålet så bra att
det dög till rakkniv. Även han gjorde ljuskronor, en
av dem finns i Vetil kyrka och en såldes till Evijärvi.
Som snickare och timmerman var han även anlitad. Vid Vetil
kyrkobygge var han med som arbetsledare under byggmästaren
Heikki Kuorikoski. En tredje farbror till farfar,
Anders Henriksson Aho-Alperi, är f.ö. farfars
farfar till f.d. statsministern Esko Tapani Aho.
Den ståtliga bondgård i tre våningar som
farfars far Jonas Henriksson Storbacka-Alperi växte
upp i på Alperi i Räyrinki, är nu flyttad till
Kerttuankylä i Evijärvi. Stugan kallas för "Väinöntalo"
och tillhör en grupp allmogebyggnader som med inventarier
är en av de största och mest omfattande hembygdsmuseer
i vårt land.
Forskaren och alkemisten
Dragån, särskilt avsnittet genom "Skogskvarnsbacka",
har i långa tider haft en magisk dragningskraft - ädla
metaller har sökts här. När ån rensades på
1930-talet måste fåran sprängas i urberget och
då kom glimrande stenar i dagen. Stora områden inmutades,
provborrningar och analyser gav vid handen att guld och andra
metaller förekom, dock inte i sådana mängder att
gruvdrift skulle ha inletts.
Även farfar var många gånger till platsen
för att söka sin lyckosten. - En gång hade han
varit borta hela dagen utan mat och hemfolket blev oroliga. De
gick ut för att söka honom men behövde inte gå
långt, han fanns vid Vammosback riorna. Där satt han
förnöjt och vilade i skymningen. Då han förebråddes
för att han inte kommit hem, sa han med en triumferande blick
i ögonen: "Tyst pojkar" och öppnade de slutna
nävarna med orden: "jär har ja na som er betär
än gulli. Hä er platina".
Detta med dragåstenarna gav farfar ingen ro på
äldre dar. Han höll då ofta till på Forsnacka
överom Furu fors. Här hade han sina grytor och kärl
som han eldade hårt under för att få fram flytande
metaller ur stenarna. Men inte bara detta, här blandade han
olika ämnen och kemikalier för att få fram någon
legering som motsvarade äkta guld. Ett par grafitkärl
av sten är ännu bevarade och inuti dessa finns lämningar
av någon svårdefinierbar massa. Grafit är lätt
att urholka men har en mycket hög smältpunkt. Om farfar
gjort grafitkärlen själv är svårt att säga,
det är dock möjligt. I Esse förekommer grafitblock
av tillräcklig storlek och farfar hade ofta sina vägar
ditåt, äldsta flickan Alma var gift där. I sammanhanget
kan nämnas, att farfar arbetade ivrigt för att via Vuojärvi
få en vägförbindelse med Esse. Den nuvarande vägen
kom till långt senare.
Farfar var även insatt i konsten att stämma blod,
d.v.s. att genom besvärjelser och magiska ramsor få
blodflödet att stanna på personer som skadats svårt.
Pappa berättade ofta om två fall, det ena på
Wistbacka och det andra i Kortjärvi där de skadade höll
på att förblöda. Deras anhöriga kom till
Gambägåsgubbi och ville ha hjälp. Gubben var i
sin egen värld en stund och sade sedan: "Ni kan fara
heim, ti blör int na meir", något som de hjälpsökande
även kunde konstatera då de kom hem. När farfar
blev äldre och krafterna avtog ville hans pojkar ha reda
på hur det hela gick till och de frågade gubben därom.
"Hä star no om e i bibeln, men hä er så stor
synd så ja vil int lär nan ti byri mä ho konstä",
sa farfar.
Farfars stuga på Gambägås är den samma
som förr, dock något omändrad och moderniserad.
Stugan upptimrades i Vetil i början av 1850-talet och flyttades
sedan till Furu. I storstugan med sidokammare bor nu Heimer Furu,
medan Berit och sonen Johan Furu äger och bebor den andra
delen. De två har även ca 4 ha odlad jord och 17 ha
skog som i tiden tillhörde farfar.
*
Slutet för farfar kom kanske på ett annat sätt
än väntat. Han hade alltid något i kikaren. En
höstdag var han med sin sparkstötting ute på Dragåns
is. Här började han följa spåren av en utter
och gick så ner sig i åns utlopp. Ropen på hjälp
hördes av bröderna Edvin och Matts-Leander Svartsjö
som högg rankor på "Larikmossklubbi", några
hundra meter därifrån. Framkomna till olycksplatsen
såg de farfar simma omkring på rygg. Med hjälp
av en avkvistad "träskata" lyckades de få
upp honom. Han var då utmattad och stelfrusen av det kalla
vattnet. Med hjälp av sina räddare fördes farfar
på sparkstöttingen till "Messäsback-Nissas"
stuga. På grund av snöbristen bytte man här om
till en gammal skottkärra och i den kom farfar hem. Här
mottogs han av sin äkta hälft Maj med orden: "stryk
sko du boda ha", ett yttrande som syftade på dumdristigheten
i att som 80-årig gå ut på den lömska dragåisen,
särskilt som olycksplatsen är känd för att
vara falsk och osäker.
Vid en värmande brasa i framstugans spis torkades och
tinades farfar upp varefter han ordentligt nedbäddades i
sin säng. Som ett tack för räddningen från
en säker drunkningsdöd förärade farfar räddarna
varsin medalj. De var av koppar och utbuktade mot mitten samt
försedda med en iskription i stil med "För visat
hjältemod". Tyvärr har medaljerna förkommit.
Efter den olyckan tillfrisknade inte farfar ordentligt. Lunginflamation
tillstötte, krafterna avtog och han blev småningom
sängliggande. Farmor Maria dog 1922 och då var farfar
så svag att han måste hjälpas upp i sittande
ställning i sin säng då hon "sjöngs
ut".
När sommaren flyktat och marken stod frusen, när
julen stod för dörren anno 1923, då somnade farfar
in. Ett skiftande liv, en 84-årig jordevandring var över.