Heimer Furu:
Gambägåsgubbi
Isoisäni nimi oli Anders Jonasson Furu. Hänestä
käytettiin kuitenkin tavallisesti nimeä Gambägåsgubbi
(vanhan talon isäntä). Henkilökohtaisia muistoja
minulla ei ole isoisästä, hän kuoli ollessani puolitoista
vuotias. Mutta tunnen tiettyä ylpeyttä ja kunnioitusta
siitä, että Gambägås-isäntä oli
juuri minun isoisäni. Veressä ja menneisyydessä
on jotakin, jota ei voi selittää - on vain lämmin
yhteenkuuluvuuden tunne, niinkuin olisimme samaa mieltä melkein
kaikesta tässä elämässä.
Isoisä oli erikoinen henkilö monella tavalla. Joskus
pikavihainen ukkosmaisella äänellään, jota
piti kunnioittaa. Hän oli samalla maanviljeilijä, käsityöläinen,
kauppias ja keksijä, yhdistelmä, jonka johdosta Gambägåsin
talossa siihen aikaan oli elämää ja toimintaa -
aina oli jotain tekeillä, katseet olivat avoinna kehityksen
tuulille.
Isoisä oli ankara kun sitä vaadittiin, joskus helposti
suuttuva, mutta ei ilkeä. Hänen ukkosmainen äänensä
herätti kunnioitusta. Jos lapset leikkivät heikoilla
syysjäillä heidän oli tultava pois sieltä.
Jos ukon kova ääni ei auttanut, hän meni joelle
ja patisteli käsintuntuvasti kaikki pois, ottamatta huomioon
kenen lapsia siellä oli. Tämä huolenpitona leikkivistä
lapsista - mutta ehkä ajatukset myöskin kävivät
kevään 1780 surullisessa tapahtumassa, jolloin Gambägås-isännän,
Furu-Oll, kevätjäiden vesimassojen painojen alla piti
avata pato Furu-kosken yläpuolella, mutta joutui pyörteilevään
koskeen ja sai hautansa jokeen - häntä ei koskaan löydetty.
Isoisoisän nimi oli Jonas Henriksson Storbacka, syntynyt
Vetelin Alperissa vuonna 1803, kuollut Storbackassa Småböndersissa
11. päivänä heinäkuuta 1866. Jonas tuli vävyksi
kylään, vaimoksi tuli Annan Johansdotter Storbacka.
Nämä kaksi saivat 14 lasta ja sama rikas hedelmällisyys
on jatkunut monessa seuraavassa sukupolvessa.
Isoisä syntyi Småböndersin Storbackassa 20.
päivänä lokakuuta 1839. Häitä Maria Mattsdotter
Furun kanssa vietettiin 11. päivänä heinäkuuta
1865. Mariaa tavoittelivat myös kylän muut pojat. Eräissä
häissä Storbackassa isoisä joutui käsikähmään
Jakobas-Kallen kanssa, molemmat olivat kiinnostuneita Majsta.
Isoisä voitti ja 18-vuotiaan morsiamen vihkimisen jälkeen
hän sanoi: Ei ole muita kuin Gräni-Lovisa joka on Majta
kauniimpi ja joka on kävellyt alttarille kirkon käytävää
pitkin. Avioliitto kesti 57 vuotta ja toi 11 lasten suuta täytettäväksi.
Isoäitiä ruvettiin myöhemmin kutsumaan Iso-Majksi
. Ei sen takia, että hän olisi ollut erikoisen pitkä
tai tukeva, vaan sen takia, että hän oli enemmän
pyörenpehmeä nainen. Kuvaus iso viittasi enemmän
siihen, että Maj seisoi tukevasti molemmat jalat maassa.
Isoisä oli usein matkoilla ja silloin tila tarvitsi lujan
ja johtavan käden.
Heinäkuun 1865 häiden jälkeen Maj ja Anders
asettuivat asumaan Andersin kotitilalle Storbackassa. Täällä
he yhdessä kulkisivat tulevaisuutta kohti. Askel tähän
suuntaan oli, että Maria, miehensä suostumuksella, kuten
ajan henki vaati, 2. päivänä marraskuuta samana
vuonna myi osuutensa, 11/1296 manttaalia Furun verotilasta veljelleen
Gambägåsin Matts Mattsson Furulle. Hänen oli tarkoitus
jatkaa isiltä perityllä tilalla. Mutta kohtalo vei jatkon
toiseen suuntaan. Joulukuun 7. päivänä 1871, vain
neljä kuukautta häistään Anna Lovisa Carlsdotter
Widjeskogin kanssa, Matts kuoli. Nyt talo oli ilman isäntää
ja oli olemassa vaara, että se hajottuisi tai joutuisi vieraisiin
käsiin. Toukokuun 10. päivänä 1872 tarjottiin
17/216 manttaalia Furun verotilasta julkisella huutokaupalla.
Tätä osaa tilasta, joka aikaisemmin oli lohkottu Gambägåsin
kantatilasta, myivät alaikäinen Maria Mattsdotter Furu
(Majn täti, syntynyt 1852) ja hänen äitinsä,
Maria Johansdotter Lillrank (syntynyt Döfnäs), joka
ensimmäistä kertaa oli naimisissa Matts Johansson Furun
kanssa, ja joka oli kuollut 1860. Mutta antakaamme osan kauppakirjan
tekstiä puhua:
" Kun nyt kutsu suoritettiin ja useampia huutoja oli
tehty, antoi talon isäntä Anders Jonasson Furu korkeimman
tarjouksen, Viisituhatta-kuusisataa (5600) suomalaista rahaa,
josta Sata markkaa sanotusta rahasta maksettiin heti ja kuitattiin.
Loput maksetaan kuuden kuukauden kuluessa, kuuden prosentin korkoineen
tästä päivästä lukien."
Tämän kaupan kautta isoisä sai jalansijan Furuun.
Jatkoa seurasi. Lokakuun 19. päivänä 1874 isoisä
osti vaimonsa sisarelta Anna Lovisalta 17/486 manttaalia Furun
verotilasta. Kauppahinta oli 2000 markkaa. Myöhemmin hän
sai myös ne 85/3888 manttaaliosaa Furun tilasta, jotka vaimon
äiti, Maria Jakobsdotter, oli omistanut. Näiden kauppojen
johdosta isoisästä tuli talollinen Furun verotilalla
numero 13 Kortjärven kylässä Teerijärven kunnassa.
Vuonna 1878 isoisä möi 1/16 manttaaliansa tilasta Storbackassa
veljelleen Jonas Jonasson Storbackalle.
Isoisä ja isoäiti eivät heti muuttaneet Gambägås-taloon.
Kirkonkirjoissa heidän on merkitty asuvan Storbackassa aina
syksyyn 1875 asti. Siellä syntyi myös heidän ensimmäinen
lapsensa. Kuitenkin isoisällä on sukunimi Furu jo vuoden
1872 kauppakirjassa. Mahdollista on, että kauppakirja kirjoitettiin
myöhemmin kuin mitä päiväys osoittaa. Voidaan
myös ajatella, että perhe oleskeli näinä vuosina
sekä Storbackassa että Furulla, omistettiinhan tila
molemmissa paikoissa.
Vastavihittyille katovuodet tulivat 1867-1868. Joukoittain
ihmisiä, jotka nälkä oli ajanut poluille ja teille,
tuli sisämaasta. Myös meidän kyläämme
tuli monia ja jotkut saivat työtä uudisviljelyksillä.
Palkkana oli tarpeellinen vaatetus ja päivänruoka. Myös
Gambägås sai vastaanottaa kaksi voimatonta miestä,
jotka pyysivät saada työtä ruokaa vastaan. Tallin
vintti annettiin heille asunnoksi. Isoisä seurasi miesten
tekemisiä ja huomasi, että nämä eivät
saaneet alkuaikana paljon aikaan. Vähitellen he voimistuivat
ja miehet olivat hyvin kiitollisia isoisälle, kun he jatkoivat
matkaansa eteenpäin. Hän oli - kuten he sen ilmaisivat
- pelastanut heidän henkensä. Miehet tekivät kiviperustusta
uuteen navettaan ja sen alle kaksi lantalaa. Molemmat lantalat
olivat noin 4 x 8 metriä, korkeuden ollessa yli kolme metriä
ja oviaukot olivat tielle päin. Myös muuta vuokrattua
työvoimaa oli mukana, mm. Papas-seppä Matts Furu, joka
sai työstään 37 hopearuplaa.
Katovuosien 1867-68 seuraukset näkyivät monta vuotta.
Jostain syystä näyttää siltä, että
Småböndersissä oli ruokaa sinä aikana. Vuosien
1869-78 kirkkokirjat osoittavat, että tällä ajanjaksolla
Furun tilanumerossa oli kokonaiset 45 piikaa ja renkiä, suurin
osa 17-25 vuotiaita. Näistä 12 sai työtä ja
ruokaa isoisän luona Gambägåsin tilalla. Fossaksella
oli yhtä monta, Stråkaksella kymmenen, Johan Hanssonin
luona Heimbackassa kolme ja torppari Anders Anderssonin luona
yksi. Joillakin näistä tiloista oli joinakin vuosina
3-4 piikaa ja renkiä.
Isoisän elämän taival oli vaihteleva ja runsassisältöinen.
Tila ja tilallisen ammatti olivat lähimpänä sydäntä.
Kiviset ja mäkiset pellot, kytömaat täynnä
kantoja ja vaihtelevat niittymaat antoivat riittävästi
töitä, mutta myös päivittäisen leivän.
Isoisä järjesti ja määräsi lujalla kädellä
ja vaimon hyväntahtoisella avulla. Hän toimi tilallisena
samaan aikaan, kun maanviljelys edistyi nopeasti. Kytömaiden
viljely laajeni, aurat, äekset, niitto- ja puimurikoneet
aloittivat taistelun kuokkia, viikatteita ja sirppejä sekä
riihestä kuuluvaa varstan tahdikasta jyskytystä vastaan.
1800-luvun loppupuolella isoisä osti myös tilan
Evijärveltä, Inasta. Tila myytiin kuitenkin jonkun ajan
kuluttua. Etäisyys ja huono kärrytie toivat mukanaan
liian paljon vaivaa. Vuonna 1910 isoisä möi Furun tilan
pojilleen Viktorille ja Oskarille, kauppahinta oli 22 000 markkaa.
Suurimman osan tästä tilasta omistaa nyt Leo Oskarsson
Furu ja hänen vaimonsa Hilkka. Heidän poikansa, Daniel
jatkaa luultavasti tilalla.
Isoisä oli kirjoitus- ja lukutaitoinen ja teki innokkaasti
työtä, jotta kylään saataisiin kansakoulu.
Vuonna 1891 asia koskien kansakoulun rakentamista Småböndersiin
oli käsittelyssä kunnankokouksessa Teerijärvellä.
Asia hylättiin äänestyksen jälkeen. Mutta
kyläläiset eivät antaneet periksi. Kyläkokouksessa
7. päivänä tammikuuta 1893 kyläläiset
ottivat asian omiin käsiinsä ja päättivät,
että yksinkertainen korkeampi kansakoulu rakennettaisiin
Furuun. Kyläläiset toimittivat tukkeja, jotka isoisä
sahasi ilmaiseksi sahamyllyllään Furu-koskella. Vielä
saman vuoden syksyllä aloitettiin koulun ensimmäinen
toimintavuosi. Koulunrakentamisessa isoisä hoiti materiaali-
ja päiväurakka-asiat. Kulunut vastakirja on säilytetty
ja siinä on muistiinpanoja päiväurakoista, ostetusta
materiaalista, maksetuista palkoista ja muista rakennusta koskevista
asioista.
Furu-kosken saha
Furu-kosken itäpuolella on muinaisilta ajoilta saakka
ollut sahamylly kotitarpeita varten. Vuonna 1786 tämä
oli varustettu yhdellä sahanterällä ja verotettu
140 kuusitukin sahamiseen. Sahan kohtalo on monivaiheinen; omistajat
ovat vaihtuneet, saha ränsistynyt ja rakennettu taas uudelleen.
1870-luvulla saha oli luultavasti ränsistynyt - vuonna 1874
muutamat kylän tilalliset, Gambägås-isäntä
puhemiehenä anoivat että Furu-koskelle saataisiin perustaa
saha. Kirjoitus tästä kuuluu:
Herra Parooni ja Kuvernööri, allekirjoittaneet
pyytävät kunnioittavasti saada lupaa perustaa saha kahdella
kehikolla Furun koskelle Kruunupyyn joessa, Furun tilalla Kortjärven
kylässä Teerijärven kappeliseura-kunnassa.
Kruunupyyssä 9. päivänä kesäkuuta
1874
Anders Andersson, Gustaf Jakobsson, Matts Johansson D:ä,
Matts Johansson D:y, Anders Jonasson och Anders Johansson Furu,
Gustaf Andersson, Elias Abrahamsson, Jonas Jonasson, Karl Andersson
och Anders Abrahamsson Storbacka. Anders Johansson och Anders
Nilsson Widjeskog. Matts Andersson och Matts Mattsson Manderbacka.
Gustaf Johansson Larikbacka.
Tilallisia Teerijärven kappeliseurakunnasta Kruunupyyn
pitäjästä.
Ensimmäinen päätös kuvernöörin
virastosta kuului:
Hakijoiden, Anders Furu ynnä muiden, tulee toimittaa
tänne selvitys omistus- ja hallintaoikeuksistaan mainittuun
rakennuspaikkaan, jolloin nämä asiakirjat palautetaan.
Waasan läänin maakanslia 20. päivänä
heinäkuuta 1874
Tästä syntyi kunnon sekasotku. Ennen vuoden 1875
loppua oli asiasta kirjoitettu kokonaiset 29 paperiarkkia.
Omistusoikeusasiakirjojen kanssa oli ongelmia ja sahanrakentajat
halusivat ympärivuotiset patoamisoikeudet, kun taas maanomistajat,
varsinkin evijärveläiset, jotka omistivat niityt kosken
yläpuolella, vastustivat patoamista heinänkorjuuaikana.
Asia ratkaistiin siten, että isoisä osti ränsistyneen
sahan kyläläisiltä. Kauppaan sisältyi myös
niinkutsuttu sahakenttä.
Kauppahinnasta, 1000 markasta, maksettiin heti puolet ja kauppaan
sisältyi mm. ehto, että saha laitettaisiin käyttökelpoiseen
kuntoon, muuten se joutuisi takaisin kyläläisten omistukseen.
Kauppasopimuksen oli allekirjoittanut 19 tilanomistajaa Småböndersista
sekä Johan Hansson ja Anders Mattsson Nybacka (nykyinen Nykänen).
Vuonna 1886 kyläläiset kokoontuivat uudelleen ja
silloin alkuperäistä kauppasopimusta muutettiin. Tyydyttiin
niihin 500 markkaan, jotka isoisä oli maksanut, sitä
vastaan, että vanhat omistajat saisivat sahaukseen etuoikeuden,
mikäli suuremmat määrät odottivat käsittelyä.
Sopimuksen lopussa todetaan, että ostaja saa omistaa
kyseisen sahamyllyn ikuisesti ja laillisesti hankittuna omaisuutenaan
käyttää. Se tapahtui todistajien läsnäollessa
Furun tilalla 20. päivänä syyskuuta 1886. Sopimuksen
oli laatinut isoisän kilpakosija Karl Storbacka.
Pato-oikeudet puuttuivat mutta saha kunnostettiin. Kosken
yläpuolella olevien maanomistajien keskeinen suullinen sopimus
luultavasti riitti. Uusi vesiratas rakennettiiin ja isoisä
teki itse kahden terän lastukoneen. Mm. Furun kansakoulu
sai ensimmäisen vesikattonsa isoisän lastukoneesta.
Myös hänen oma 9,5m x 17m suuruinen talonsa sai kattonsa
näistä kattopaanuista. Niitä korvattiin pärekatolla
1940-luvun alkupuolella.
Ketjut, jotka vetivät tukit sahattaviksi olivat hyvin
paksuja, ja jotkut näistä ovat edelleen tallella. Fridolf
Furu on kertonut minulle siitä korviahuumaavasta kolinasta,
joka kuului, kun iso, raudoitettu karhunrumpu oli käynnissä
ja veti tukit sisään sahamyllyyn.
Kerran isoisä osti maston purresta, josta oli tarkoitus
purkaa takilat. Masto oli mahonkia ja juuresta läpileikkaukseltaan
yli puolimetriä. Mastosta saatiin hyvin kauniita ja kestäviä
lautoja ja muutamat palat niistä ovat vielä säilyneet.
Mahonki on aika kova puulaji ja onkin arvoitus, miten isoisä
sai sahattua tämän paksun maston.
Erään kerran isoisä sai päähänpiston,
että sahan vesiratasta käytettäisiin voimalähteenä
myös puinnissa. Alajärveltä kotoisin olevan kirvesmiehen
ja tämän pojan avulla rakennettiin puimavaja Furu-kosken
länsipuolelle, noin 50 metriä sahalta. Paksulla varpilla
voima siirtyi vesirattaalta puimuriin. Varppia pitkin oli muutama
ohjausratas, jotta se ei sinkoutuisi sinne tänne. Tämä
tapahtui 1890-luvulla ja sen ajan puimurit olivat aika alkeellisia,
mm. pohdinmyllyt puuttuivat. Mutta isoisä rakensi sellaisen
omaan puimuriinsa ja kun puimavaja oli jyrkässä rinteessä,
rakennettiin neljä metriä syvä ruumenhuone rinteeseen.
Lattiassa olevasta luukusta akanat joutuivat siten suoraan ruumenhuoneeseen
puinnin aikana.
Koneellisen puinnin jyvät eivät tietenkään
olleet riihikuivia, asia johon siihen aikaan oltiin totuttu. Sen
takia isoisä suunnitteli ison viljankuivurin kotiriihen eteläpuolelle.
Kuivauslokerot olivat noin kolme metriä korkeita. Tuuletuksen
takia ne oli tehty vinoon asetetuista laudoista ja lokerot täytettiin
ylhäältä. Iso uuni luonnonkivestä antoi sekä
lämpöä että savua, jälkimmäistä
tekijää pidettiin ennen vanhaan sekä tärkeänä
että terveellisenä. Kuivaaja oli olemassa vielä
1930-luvulla.
Saha vaurioitui pahoin epätavallisen korkean kevättulvan
aikana 1905 ja sen jälkeen sitä ei enää käytetty.
Mutta itse rakennus oli olemassa vielä 1920-luvulla. Kokouksessa
2. päivänä lokakuuta 1916 isoisä sanoi luopuvansa
kaikesta tulevasta omistusoikeudestaan Furu-kosken sahauspaikkaan
ja luovutti tämän ja sahakentän entisille omistajille,
toisin sanoen kyläläisille. Furu-koski perattiin 1950-luvun
loppupuolella ja siihen paikkaan, missä saha oli sijainnut,
vähän ylemmäksi rannalle, rakennettiin Småböndersin
Osuusmeijeri 1927. Maidon jalostus loppui siellä vuonna 1949,
kun maitoa alettiin viedä kirkonkylään Teerijärven
Osuusmeijeriin. 1950-luvulla asennettiin viljankuivuri ja lajittelija
vanhaan meijerirakennukseen, joka paloi 1964. Samalle perustalle,
missä meijeri oli seisonut, rakennutti Småbönders
handelslag vuonna 1967 kahvilan.
Tilanhoito ja maanviljelys Gambägås'illa isoisän
aikana
Ennen vanhaan niityt olivat elinehto maanviljelijälle,
ne antoivat heinää nautakarjalle. Poistettiin vähän
puskia ja puita, tasoitettiin isoimmat mättäät,
jotta niitty olisi helpompi niittää viikatteella. 1800-luvun
lopulla uudet tuulet rupesivat tuulemaan, ja kytömaiden viljely
laajeni. Myös tässä asiassa isoisä oli hyvissä
ajoin mukana: kesäkuun 15. päivänä 1897 toimitettiin
tarkastus Wammossan ja Svedjemosshagenin viljelemiseksi, yhteensä
6,20 ha. Uudisviljelyssuunnitelma oli hyvin yksityiskohtainen
ja kaikki paperit, jotka käsittävät 45 sivua tekstiä,
ovat säilyneet. Valtaojien yhteinen pituus oli 1040 metriä
ja niiden piti olla 110 sm syviä. Ojan tuli pohjasta olla
60 sm leveä ja ylhäältä 130 sm leveä.
Tavallisten sarkaojien pituus oli yhteensä 6,412 km ja ne
oli kaivettava 85 sm:n syvyisiksi, pohjasta ja ylhäältä
saman mittaiseksi. Ojat tulivat siten neliskulmaisiksi pystysuorilla
sivuilla. Sarkojen piti ehdotuksen mukaan olla 10 metriä
leveitä ja 1741 kuormaa savea oli ajettava viljelyspinta-alalle.
Kulunkiarvio oli 3000 mk. Suurimman erän vei kuokkaus, 1066
markkaa, ja ojitus, 1114,20 markkaa. 620 kg kainiittia ja 300
kg tuomaskuonaa oli levitettävä uudisviljelyksille.
Uudisviljelystä varten haettiin ja saatiin 3000 markan laina
Suomen valtionkonttorista. Arne Storbackan mukaan tämä
oli ensimmäinen kerta kun Småböndersissa otettiin
hypoteekki-laina uudisviljelykselle.
Mielenkiintoista on, että lainan yhteydessä tilasta
tehtiin arviokirja. Kirja antaa hyvän kuvan vuosisadanvaihteen
elinehdoista. Arvion suoritti läänin agronomi Gideon
Montin. Avustajana toimi entinen tilallinen Johan Abrahamsson
Furu ja renki Matts Mattsson Storbacka. Arviosta ilmenee, että
tilan viljelty pinta-ala käsitti silloin 17,75 tynnyrinalaa
kiinteää maata, jaettuina viiteen palstaan. Metsää
oli talon tarpeita varten ja keskinkertaisen laatuista viljelysmaata
50 tynnyrinalaa.
Kun kolme tynnyriä ruista kylvettiin oli sato 24 tynnyriä.
Neljä tynnyriä ohraa antoi sadoksi 32 tynnyriä
ja jos kaurankylvö käsitti viisi tynnyriä, tuotto
oli 35 tynnyriä. 15 kg heinänsiemeniä kylvettiin
vuodessa ja heinää luonnonniityistä korjattiin
määräyksikössä, joka ilmoitettiin luvuilla
900. Tilalla pidettiin 15 lehmää, 2 härkää,
2 hevosta, 4 nuorta nautaa, 20 lammasta ja 2 sikaa. Navetanhoitoa
harjoitettiin jäitä käyttäen ja se tuotti
vuosittain 1500 markkaa. Tilan käyväksi arvoksi arvioitiin
16.000 mk ja laina-arvoksi tuli 10.370,84 mk.
Isoisä oli maatalouden koneellistamisen kannalla. Raskas
ruumiillinen työ oli aikaakuluttavaa ja kulutti miehet ennenaikaisesti
loppuun. Ensimmäinen niittokone ostettiin kylään
1900-luvun ensimmäisinä vuosina ja myös silloin
Gambägås-isäntä oli vauhdissa. Kone oli amerikkalainen
hevosvetoinen Mayflower ketjuvoimansiirrolla. Niittokone oli todellinen
mullistus siihen aikaan ja huhu sen saapumisesta kylään
aiheutti sen, että isännät olivat kerääntyneet
katselemaan ihmettä. Kommentoitiin ja ihmeteltiin, katseltiin
viikatetta, ketjua ja vetoratasta ja verrattiin sitä viikatteeseen,
joka siihen asti oli ollut yleistyöväline, kun heinää
piti niittää. Hevosta ei ollut paikalla ja ukot kävivät
vähän levottomiksi - he kun halusivat nähdä
miten hirviö toimi.
Muutamat innokkaimmista ottivat aisoista kiinni ja alkoivat
vetää sitä. Tämä oli tietysti raskasta
jolloin eräs heistä totesi: Kyllä tästä
tulee oikea hevosen rääkkääjä , mikä
ei ollut niinkään kaukana totuudesta. Paikka, jossa
ukot vetivät niittokonetta oli Heimbackan pelto, missä
Torolf Furu nykyään asuu. Timotei teki tuloaan siihen
aikaan ja osa pellosta oli kylvetty sillä.
Isoisä oli myös kiinnostunut lehmänjalostuksesta.
Kymmenisen vanhaa sukutaulua Ayshire elukoista on vielä säilössä.
Mm. sonni Kalifista, joka ostettiin Sippolan tilalta ja oli pantu
Suomen AY-rekisteriin. Sonni oli syntynyt vuonna 1900. Kahden
AY-rotuisen lehmävasikan syntyperästä on todisteita,
ne olivat syntyneet 1898 ja 1899. Jos nämä lehmävasikat
ovat olleet Gambägåsin navetassa, ei ole varmaa. Sen
sijaan on varmaa, että kaksi isoisän AY-hiehoa osallistui
Teerijärven maamiesseuran näyttelyyn vuonna 1905. Hiehot
olivat alle kaksivuotiaita ja Vallmosta saatiin ensimmäinen
palkinto, joka oli 7 markkaa. Toinen hieho Guldros sai toisen
palkinnon. Kolmas AY-hieho oli myös näyttelyssä
mukana ja sai ensimmäisen palkinnon. Tämän omistaja
oli Anders Sandvik.
Gambägås'in seppä, keksijä ja kauppias
Isoisällä oli tietysti myös paja. Paja sijaitsi
muutaman kymmenen metrin päässä joensillalta. Täällä
pajassa hän oli oikein omassa elementissään. Hän
teki monta erilaista äestä ja myös kaksipuolisen
auran, jolla oli tarkoitus mullata perunanpenkit.
Hän rakensi myös myllyn, jolla voitiin murskata
turvepehkuja, niiden lukemattomien käyttöesineiden ja
työkalujen lisäksi, joita siihen aikaan tarvittiin maatilalla.
Myös kolme rautasänkyä tehtiin, isoisä
nukkui itse yhdessä niistä. Sängyt oli vanneraudoista
ja putkista yhteenniitattuja ja varustettu valetuilla kulmakupoleilla
sekä runsailla koristeluilla. Ne oli osittain maalattu valkoisiksi
ja osittain pronssattuja. Isoisän ajatuksena oli, että
kaikki hänen lapsensa saisivat sellaiset sängyt. Aika
ei kuitenkaan riittänyt, mies oli tulossa vanhaksi eikä
ehtinyt tehdä kaikkea mitä suunnitteli.
Talon vintillä isoisällä oli sorvipenkki. Seitsemänkymmentävuotiaana
hän sai ajatuksen ryhtyä valmistamaan haravoita, joilla
voitaisiin perata nauris- ja puutarhamaita. Varret sorvattiin
ja tehtiin lävistin, joka kiinnitettiin pikkuvajan seinään.
Sen jälkeen stanssattiin rautalevystä kolmikulmaisia
teriä, joita viereisessä pajassa taottiin reunoiltaan
ohuiksi, porattiin reiät keskelle ja kiinnitettiin varteen
takonaulalla.
Sitten hevonen valjastettiin matkavaunujen eteen. Lastattuna
usealla säkillisellä haravoita isoisän oli tarkoitus
lähteä matkalle ja tehdä kauppoja. Mutta hänen
poikansa saivat kuitenkin estettyä koko homman. Heidän
mielestään ukko oli liian vanha lähteäkseen
yksin vieraille seuduille. Oikeastaan he eivät uskoneet asian
tuottavuuteen, mihin taas isoisä uskoi. Hän aikoi hakea
haravoille patenttia. Pari säkillistä haravoita oli
vielä olemassa, kun olin nuori ja vielä tänä
päivänäkin on muutama harava jäljellä,
säilytettyinä rakkaana muistona isoisän terveestä
yritteliäisyydestä. Voidaan mainita, että kun pojanpoika
Verner Furu tuli Amerikkaan vuonna 1922 hän näki siellä
myymälöissä haravoita, jotka olivat melkein samanlaisia,
kuin isoisän tekemät haravat. Siellä, dollarimaassa,
ajan henki oli toisenlainen, myötätuulet puhalsivat
heille, jotka olivat kekseliäitä.
Isoisä matkusti paljon ja aina hevosella. Kaksi kertaa
hän kävi Pietarissa, 16 kertaa Jyväskylässä
ja useamman kerran hän kävi Tampereella kun kylän
miehet menivät sinne myydäkseen voita ja tekemään
kauppoja. Voimatkoille saattoi lähteä useampi hevosvaljakko.
Kevättalvella oli kärrynrattaat sidottu köysillä
rekeen, ne otettiin käyttöön, jos rekikeli loppui.
Eräällä Viipurin matkallaan isoisä osti pari
säkillistä puolivalmiita, messingistä valettuja
lampetteja ja koristeita. Hän viilasi, takosi ja putsasi
osat, valautti sellaista mikä puuttui ja teki hyvin kauniin
lamppukruunun, joka ripustettiin keskelle isotuvan katoa.
Myös pieni kattovalaisin Teerijärven kirkon urkulehterin
edessä on isoisän tekemä. Sen lahjoitti seurakunnalle
itseoppinut lääkäri Johan Varg, Hästbackan
kylästä. Kyseinen kattovalaisin on ollut kaksi kertaa
isompi, mutta kerran tapahtui jotakin epätavallista. Vuonna
1916, kun arvostettu kaunopuhuja A. R. Hedberg saarnasi täydelle
kirkolle, kuului kesken kaiken kitinää ja koliseva rysähdys.
Koira oli hypännyt urkulehteriltä alas kattovalaisimelle
sillä seurauksella, että valisin irtosi katosta ja putosi
lattialle. Sanansaattaja jatkoi järkähtämättömänä
puhettaan kattovalaisimen ollessa lattialla, rikkoutuneena ja
runneltuneena. Sitä korjattiin ja ripustettiin takaisin entiselle
paikalleen, puolta pienempänä kuin aikaisemmin.
Näiden hienotakosten, lamppujen ja valaisimien lisäksi,
isoisä näperteli mielellään kaikenlaista.
Mikään ei ollut mahdotonta hänen käteville
käsilleen. Hän muotoili mm. kauniita vateja ja kannuja
kuparista, joista eräitä on vielä tallella.
Monipuolisuus ja kätevyys oli sukuperintö. Isoisän
veli Matts, kenet eräs evijärveläinen eräissä
häissä pisti kuoliaaksi, oli tunnettu puuseppä
ja maalari. Isoisän isä, Jonas Henriksson Storbacka,
on tehnyt kauniisti muotoillun 14-haaraisen kynttelikön,
joka on Teerijärven kirkossa. Kirkkoväärti Anders
Gustav Öberg lahjoitti sen kirkolle ja se otetaan alttaripöydälle
suurimpina juhlapäivinä. Isoisän setä, Johan
Henrik Henriksson, Räyringin Alperista, oli myös erittäin
monipuolinen mies. Hänet tunnettiin paremmin Alperin mestarina
eikä aiheetta. Hänen sanottiin osaavan karkaista terästä
niin hyvin, että se kelpasi partaveitseksi. Myös hän
teki kattovalaisimia. Eräs niistä sijaitsee Vetelin
kirkossa ja toinen myytiin Evijärvelle. Häntä käytettiin
yleisesti puuseppänä ja kirvesmiehenä. Hän
oli mukana työnjohtajana rakennusmestari Heikki Kuorikosken
alaisena kun Vetelin kirkkoa rakennettiin. Kolmas isoisän
setä, Anders Henriksson Aho-Alperi, oli muuten entisen pääministeri
Esko Tapani Ahon isoisän isoisä.
Komea kolmekerroksinen talonpoikaistalo, jossa isoisän
isä Jonas Henriksson Storbacka-Alperi varttui Räyringin
Alperissa on nyt siirretty Evijärven Kerttuankylään.
Taloa kutsutaan Väinöntaloksi ja se on eräs niistä
talonpoikaistaloista, joka irtaimistoineen kuuluu maamme suurimpiin
kotiseutumuseoihin.
Tutkija ja alkemisti
Dragån-joella, varsinkin sillä osalla joka virtaa
Skogskvarnbackan läpi, on kauan ollut maaginen vetovoima
- sieltä on etsitty jalometalleja. Kun joki perattiin 1930-luvulla
ja peruskallioon räjäytettiin uoma, tuli kimaltelevia
kiviä esiin. Isoja alueita vallattiin. Koeporaukset ja analyysit
osoittivat, että siellä oli kultaa ja muita metalleja,
mutta ei kuitenkaan sellaisia määriä, että
olisi ryhdytty kaivostoimintaan.
Myös isoisä kävi monta kertaa siellä etsiäkseen
onnenkiveään. Kerran hän oli ollut poissa koko
päivän ilman ruokaa, ja kotiväki oli jo huolissaan.
He lähtivät etsimään häntä, eikä
heidän tarvinnut mennä kauas; hänet löydettiin
Vammosbackan aittojen luota. Siellä hän istui hämärässä,
lepäämässä tyytyväisenä. Kun häntä
moitittiin siitä, ettei hän ollut tullut kotiin, hän
sanoi, riemuitseva katse silmissään: Hiljaa pojat ,
ja avasi suljetut nyrkkinsä sanoen: Tässä minulla
on jotakin, mikä on kultaakin parempaa. Se on platinaa.
Vanhoilla päivillään nämä Dragån-joen
kivet eivät antaneet isoisälle rauhaa. Hän oleskeli
silloin usein Forsnackassa, Furu-kosken yläpuolella. Täällä
hänellä oli patojaan ja astioitaan joita hän kuumensi
saadakseen kivistä esiin valuvia metalleja. Hän sekoitti
myös eri aineita ja kemikaaleja saadakseen aikaan jonkinlaisen
metalliseoksen, jonka vastaisi aitoa kultaa. Pari kivistä
grafiittiastiaa on vielä säilynyt ja näistä
löytyy jäännöksiä jostain vaikeasti määriteltävästä
massasta.
Grafiitti on helppoa kovertaa, mutta se vaatii kovaa lämmpöä
sulaatakseen. On vaikea sanoa tekikö isoisä grafiitti-astiansa
itse, se on toki mahdollista. Ähtävältä löytyy
tarpeeksi isoja grafiittilohkareita. Isoisä oli usein käymässä
sielläpäin, olihan vanhin tytär Alma naimisissa
siellä. Tässä yhteydessä voidaan mainita,
että isoisä teki ahkerasti töitä sen asian
hyväksi, että saataisiin tieyhteys Ähtävälle
Vuojärven kautta. Nykyinen tie tehtiin paljon myöhemmin.
Isoisä oli myös perehtynyt taitoon tyrehdyttää
veri loitsuilla. Sitä hän käytti, kun joku oli
loukkaantunut pahasti. Isä kertoi kahdesta tapauksesta. Toinen
Wistbackalla ja toinen Kortjärvellä, joissa loukkaantuneet
olivat vuotaa kuiviin. Heidän lähimmäisensä
saapuivat Gambägås-isännän luokse ja pyysivät
apua. Isäntä sulkeutui hetkeksi omaan maailmaansa ja
sanoi sitten: Voitte lähteä kotiin, eivät he enää
vuoda verta . Ja kun apuahakeneet saapuivat koteihinsa, he saattoivat
todeta asian olevan näin. Isoisän vanhetessa ja hänen
voimiensa vähentyessä hänen poikansa halusivat
tietää miten hän hoiti asian ja kysyivät sitä
isännältä. Siitä kerrotaan kyllä raamatussa,
mutta se on niin iso synti että en halua opettaa sitä
taitoa kenellekään vastasi isoisä.
Itse talorakennus Gambägåsilla on sama kuin isoisän
aikoina, joskin vähän muutettu ja modernisoitu. Talo
salvattiin Vetelissä 1850-luvun alussa ja siirrettiin sen
jälkeen Furulle. Isossa tuvassa sivukamareineen asuu nykyään
Heimer Furu, kun taas Berit, poikansa Johan Furun kanssa omistaa
ja asustaa talon toista osaa. Heille kahdelle kuuluu myös
noin 4 hehtaaria viljeltyä maata ja 17 hehtaaria metsää,
jotka aikoinaan olivat isoisän.
Isoisän loppu tuli ehkä vähän toisella
tavalla kuin oltiin odotettu. Hänellä oli aina jotain
kiikarissa. Eräänä syyspäivänä hän
oli potkukelkallaan Dragån-joen jäällä. Hän
rupesi seuraamaan saukon jälkiä ja vajosi jäihin
joen suulla. Veljekset Edvin ja Matts-Leander Svartsjö, jotka
hakkasivat oksia Larikmossklubbilla muutaman sadan metrin päässä,
kuulivat hänen avunhuutonsa. Heidän saavpuessa paikalle
he näkivät isoisän uivan selällään.
Oksitun puulatvan avulla he onnistuivat vetämään
hänet ylös. Hän oli uupunut ja kylmästä
kankea. Pelastajat veivät hänet potkukelkalla Messäsback-Nissaksen
tuvalle. Lumen puutteen vuoksi sieltä otettiin käyttöön
vanhat kottikärryt ja niillä isoisä saapuikin kotiin.
Siellä hänen puolisonsa Maj vastaanotti hänet sanoen:
selkääsi sinun pitäisi saada , väite, joka
viittasi 80-vuotiaan tyhmänrohkeuteen mennessään
epäluotettavalle jäälle, varsinkin kun tapahtumapaikka
oli tunnettu sen epäluotettavuudesta ja epävarmuudesta.
Isoisä kuivattiin ja sulatettiin lämmittävän
tulen ääressä. Sen jälkeen hänet peiteltiin
sänkyynsä. Kiitoksena pelastumisestaan varmalta hukkumiskuolemalta
isoisä lahjoitti pelastajilleen mitalit. Ne oli tehty kuparista
ja kaareutuivat keskeltä ulospäin ja niihin oli kaiverrettu
Osoitetusta sankaruudesta tai jotain vastaavaa. Valitettavasti
mitalit ovat kadonneet.
Tämän onnettomuuden jälkeen isoisä ei
enää parantunut ennalleen. Hän sai keuhkokuumeen,
hänen voimansa vähenivät ja hän jäi vähitellen
vuoteenomaksi. Isoäiti Marian kuoltua 1922, isoisä oli
niin heikko, että hänet piti auttaa istuma-asentoon
sängyssään, kun isoäitiä laulettiin ulos
.
Kun kesä oli ohi, maa oli jäätynyt, ja kun
joulu oli tulossa vuonna 1923, silloin isoisä nukkui pois.
84 vuotta vaihtelevaa elämää kestänyt maallinen
vaellus oli päättynyt.
(Käännös: Anne-Marie Furu)