Klassikkoelokuva: Anthony Mann: Muukalainen Laramiesta (The Man from Laramie, 1955)

"I came a thousand miles to kill you." Vuonna 1955 James Stewart oli Hollywoodin suosituin tähti. Hän oli juuri esittänyt vainoharhaista valokuvaajaa Hitchcockin Takaikkunassa ja Glenn Milleriä Anthony Mannin Glenn Miller Storyssa. Parhaat hänen 50-luvun elokuvistaan olivat kuitenkin westernejä, jotka ohjasi juuri Anthony Mann. Muukalainen Laramiesta päätti Mannin ja Stewartin yhteistyön länkkärien parissa. Komea suora oli alkanut mustavalkoisena elokuvalla Winchester '73 (1950) ja jatkunut väreissä leffoilla Maa vuorten takana (Bend of the River, 1952), Teräskannus (The Naked Spur, 1953) ja Seikkailijoiden luvattu maa (The Far Country, kuvattu 1953, ensi-ilta 1955). Mann vetäytyi viime hetkellä miesten seuraavaksi yhteiseksi länkkäriksi ajatellusta Night Passagesta, jonka ohjasi James Neilson.

Stewart on Laramiesta Coronadoon saapunut Will Lockhart, jonka veli on kuollut intiaanien väijytyksessä. Hän haluaa selvittää kuka on myynyt aseita intiaaneille ja kostaa veljensä kuoleman, mutta joutuu heti kahnauksiin Coronadon rikkaimman tilallisen Alec Waggomanin (Donald Crisp) ja hänen kuumapäisen poikansa Daven (Alex Nicol) kanssa. Todelliseksi konnaksi osoittautuu Waggomanin tilanhoitaja Vic Hansbro (Arthur Kennedy), joka tappaa kasvinveljensä Daven ja vyöryttää syyn Lockhartin niskoille. Lockhart/Stewart ei kuitenkaan saata ampua aseetonta Kennedyä loppukohtauksessa, vaan Mann antaa katsojan ymmärtää pahan saavan palkkansa intiaanien käsissä Stewartin tuhottua uuden kiväärilastin. Muukalainen Laramiesta kuvattiin CinemaScopena, joka antoi Mannille ja kuvaaja Charles Langille mahdollisuuden kasvattaa tilaa Stewartin ympärillä. Sankarin yksinäisyys ja avuttomuus korostuvat merkittävästi loistavassa kohtauksessa, jossa Alex Nicol runtelee Stewartin käden ja Stewart astelee kohti alavaa maata kääntäen selkänsä katsojalle. Mann kertoi: "Halusin jotenkin summata yhteen viisivuotisen yhteistyöni Jimmy Stewartin kanssa: tämä elokuva teki sen. Toistin teemoja ja tilanteita ajamalla ne äärimmäisyyksiin. Niinpä cowboyt piirittävät Jimmyn ja lassoavat hänet niin kuin elokuvassa Maa vuorten takana ... mutta tässä minä ammuin häntä käden läpi! Monet kohtaukset onnistuivat hyvin: kohtaus suola-aavikolla, torikohtaus, se missä Arthur Kennedy tuo Alex Nicolin ruumiin kotiin ... hyödyin CinemaScopesta ja tasapainoisesta kuvausryhmästä: kuvaukset olivat helppoja ja elokuva onnistui hienosti."

Erotuksena Mannin ja Stewartin aikaisemmista töistä Lockhart ei ole erityisen moniulotteinen henkilö, vaan pikemminkin hiljainen sankari kosto mielessään. Vivahteikkaammaksi hahmoksi osoittautuu Kennedyn Hansboro, jonka konnuuksia motivoi tukahdutettu halu voittaa isäpuolen hyväksyntä. Tällaisiin rooleihin Kennedy oli omiaan.

Anssi Hynynen