Ruudinsavun klassikkoelokuva: Mies joka ampui Liberty Valancen (1962)

"When the legend becomes fact, print the legend."

John Fordin Mies joka ampui Liberty Valancen on näennäisen menestystarinansa alla kyyninen elokuva. James Stewartin esittämä Ranse Stoddard nousee senaattoriksi, koska kaikki luulevat hänen ampuneen rajaseutua terrorisoineen konnan Liberty Valancen (Lee Marvin). Stoddard haluaa tuoda sivistystä Länteen, ja onnistuukin siinä, mutta maksaa kovan hinnan. Elokuvan lopussa hänen vaimonsa (Vera Miles) sanoo: "Katso, tässä oli ennen autiomaata, nyt se on puutarha. Etkö ole ylpeä?" Stoddard ei vastaa. Kysymys onkin osoitettu katsojalle: onko sivistyksestä syytä ylpeillä, jos se kätkee alleen väkivaltaa ja valehtelua?
Kuvan tasolla lännenelokuvan historian rankimpia ottoja on senaattorin ja vaimon saapuminen entiseen kotikaupunkiinsa hautajaisiin. Varsinkin useammalla katsomisella kohtauksen vaikuttavuus tulee esiin: me tiedämme, että elokuvan sankari on kuollut, ja että hän makaa yksinkertaisessa mäntyarkussa, lähes kaikkien unohtamana. Ja tämä sankari on John Waynen esittämä Tom Doniphon! Verratkaa tätä Waynen ensimmäiseen kohtaukseen elokuvassa Hyökkäys erämaassa: Fordille harvinainen zoomaus Waynen kasvoihin esitteli yleisölle miehen, joka tuli määrittelemään amerikkalaisuuden hyvässä ja pahassa vuosikymmeniksi eteenpäin. Ja nyt: pelkkä arkku siinä, missä John Waynen pitäisi olla korjaamassa vääryyksiä, ratsastamassa, ampumassa tarkasti, kertomassa totuus. Ja varmemmaksi vakuudeksi Waynen kerrotaan vielä ampuneen konnaa väijyksistä selkään – unohtakaa sankarit, sanoo Ford.
Elokuvan mustavalkoisuus on tarkoituksellinen kunnianosoitus mykän kauden westerneille. Aukea preeria on vain ajatus jossakin kaukana; elokuvan tapahtumat sijoittuvat enimmäkseen sisätiloihin tai huonosti valaistulle kadulle. Tämä ei todellakaan ole Länttä, josta kerrotaan sankaritarinoita, ja Ford ajaa idean perille antamalla totuuden kuulleen lehtimiehen todeta: "Tämä on Länttä. Kun legendasta tulee totta, painakaa legenda." Myös elokuvaa tehtäessä ajatus toistui. Wingate Smith huomautti, etteivät lavastetut huoneet vaikuttaneet asutuilta. Ford vastasi: "Jos joku huomaa sen, saakoon kolikkonsa takaisin."
Mies joka ampui Liberty Valancen on todella hieno elokuva, yksi Fordin parhaista. Aikanaan harva kriitikko ymmärsi sen merkityksen: loppujen lopuksi kyseessä oli jälleen yksi lännenelokuva, jossa John Wayne esitti pääosaa. Myöhemmin elokuvan maine on kasvanut, ja esimerkiksi Fordin elämäkerturi Joseph McBride julistaa sen 60-luvun tärkeimmäksi elokuvaksi. Harvassa elokuvassa on nähty näin vaikuttavaa näyttelijäkaartia: pääosissa John Wayne, James Stewart ja Lee Marvin; sivurooleissa monen monta tuttua Edmond O’Brienista ja Andy Devinesta Strother Martiniin ja Lee van Cleefiin. Kenties ainoastaan elokuvan klaustrofobinen tunnelma on estänyt sen tunkeutumisen parhaiden lännenelokuvien listoille.

Anssi Hynynen