Mäktig Matematik 2021

Idag går Mäktig Matematik-temadagen igen av stapeln som lyfter fram den roliga och lekfulla sidan av matematik. Vi på Skolresurs tänkte lyfta fram sånt man kan göra på lektionstid som ger lite variation i matematikundervisningen men ändå också är lärorikt. Förutom att eleverna har roligt kommer man också åt aspekter av undervisningen som annars kan vara knepiga i matematiken, såsom kreativt tänkande, laborativa inslag och samarbete.

Nina Aspegrén höll ett utmärkt webbinarium på våren där hon tipsar om mattelabbar med vardagligt material. Här berättar hon bland annat om hur man får grepp om skärningspunkter med spagetti, talföljder med tändstickor och potenser med pappersark. Webbinariet hittas på Youtube: https://youtu.be/6cumcQOTGZg

På tal om exponenter, hur bra känsla har ni för hur snabbt de växer? Jag har en låda med byggklossar där varje bit är ungefär en centimeter hög och börjar bygga ett torn. I varje steg av mitt byggande tar jag mitt torn och bygger ett till lika högt torn som jag sen sätter ovanpå på det ursprungliga tornet. Hur många steg behövs det för att tornet ska nå taket (ca 2,5 m)? Och tänk om jag hade en väldigt stor samling bitar, hur många steg skulle jag behöva för att mitt torn skulle nå månen (ca 360 miljoner meter), eller solen (ca 148 miljarder meter)? Vad skulle hända om jag byggde två nya torn i varje steg istället för bara ett?

Fyra stycken torn av legobitar med olika höjd.
Fyra stycken legotorn där varje torn är dubbelt så högt som det till vänster.