Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Åbo Akademin avoin yliopisto tarjoaa syksyllä monia uutuuksia

Åbo Akademin avoimen yliopiston (Öpu) syksyn kursseille voi ilmoittautua 8. elokuuta lähtien. Lukuvuonna 2022–2023 on tarjolla lähes 300 kurssin monipuolinen valikoima yliopiston yli 45 oppiaineesta.

Avoimen yliopiston kurssit ovat pääasiassa verkkokursseja, jolloin niihin on helppo osallistua asuinpaikasta riippumatta. Kurssien suorittaminen avoimessa yliopistossa ei tarkoita kirjautumista yliopistoon, eikä suurimmalle osalle kursseista ole ennakkovaatimuksia. Opiskelu avoimessa yliopistossa maksaa 50 euroa/lukukausi, ja toisen asteen opiskelijoille opiskelu on ilmaista. Avoin yliopisto on avoinna kaikille!

Hollannin kielestä draamapedagogiikkaan

Tulevan syksyn kurssitarjonnan uutuus on esimerkiksi 5 opintopisteen hollannin kielen kurssi, jossa opetus tapahtuu englanniksi, samoin kuin Nordic history -kurssilla (5 op).

Kiinnostava uutuus on kurssi Från lera till keramik i en vedeldad brännugn (Savesta keramiikaksi puulämmitteisessä polttouunissa, 5 op). Kaksikielinen (ruotsi/englanti) kurssi on monitieteinen, vaikka kuuluukin kemian- ja prosessitekniikan oppiaineeseen. Savea, mineraaleja, lasitteita ja polttoa tarkastellaan seminaarisarjan aikana useista erilaisista tieteellisistä näkökulmista – taiteilijan näkökulmaa unohtamatta. Kurssin osallistujat suunnittelevat esineitä, jotka he haluavat valmistaa ja lasittaa. Tämän jälkeen osallistujat tapaavat ja polttavat esineet puulämmitteisessä uunissa Turun Koroisissa. Polttovaiheen jälkeen kurssi jatkuu analysoinnilla ja viimeistelytöillä. Seminaarit järjestetään hybridimallin mukaisesti, eli niihin voi osallistua sekä paikan päällä että etänä.

Uusia avoimen yliopiston kursseja ovat myös työterveyden ja kestävän työelämän sekä gerontologisen hoidon kurssit. Työterveyden kurssit painottuvat kestävään työterveyteen eri näkökulmista, kuten siitä, miten työelämäkin voi tukea terveyttä. Ikääntyneiden hoitoon ja vanhustenhoidon osaamiseen ja kulttuuriin keskittyvät gerontologian kurssit kuuluvat niihin harvoihin kursseihin, joihin vaaditaan ennakolta suoritettu hoitoalan perustutkinto tai vastaava. Myös draamapedagogiikka palaa kurssitarjontaan.

Vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opintoihin

Tulevana syksynä on tarjolla myös aivan uusi avoin väylä, nimeltään Öpuled. Se on vaihtoehtoinen reitti Åbo Akademin tutkinto-opintoihin kulttuurin, historian ja filosofian koulutuslinjoilla.  Avoimien väylien kautta on mahdollista hakeutua seitsemääntoista Åbo Akademin koulutuslinjaan. Avoin väylä on hyvä vaihtoehto niille, jotka eivät ole saaneet toivomaansa opiskelupaikkaa tai jotka haluavat kokeilla yliopisto-opiskelua ennen yliopistoon pyrkimistä.

Ilmoittautuminen syyslukukauden kursseille avautuu 8.8.2022 ja kevätlukukauden kursseille 21.11.2022.

Koko kurssitarjonta löytyy osoitteesta: abo.fi/opu
Ilmoittautuminen osoitteessa: abo.fi/opu-anmalan
Lisätietoja avoimista väylistä (Öpuleden): abo.fi/opuleden