Looking for something specific? Use our search engine!

Parallel sessions

Parallel sessions

Parallel session 1 (Monday, 30.3, 15.00–17.00)

1A. Samhällslärans flerperspektivitet (room E610)

  • Magnus Persson och Jan Anders Andersson: Utan akademiskt moderämne: Förbindelser mellan skolämnet samhällskunskap och det akademiska systemet i Sverige
  • Daniel Nyström: De samhällsorienterande ämnena och intersektionalitet
  • Nina Mård och Charlotta Hilli: En didaktisk analys av klasslärares samhällslära-undervisning i ett ämnesintegrerat projekt

 

1B. Globalisation, Society and Democracy (room C215)

  • Rasmus Karlsson: Climate didactics between science and policy
  • Cecilia Lundholm: Teaching and learning of social science, environmental protection and the context of democracy
  • Tanja Taivalantti: The tensions between globalisation and positionality in young Finns’ sense of groupness

 

SYMPOSIUM part 1: Samhällskunskapliga förmågor och färdigheter i teori och praktik (room D701)

  • Anders S. Christensen: Samfundsfaglig viden og færdigheder i teori og praksis – Hvordan kommer sammenhængen mellem samfundsfaglige færdigheder og elevernes stillingtagen til udtryk i undervisningen i 8. klasse i Danmark?
  • Evelina Möllenborg: Vad räknas som kunskap i gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning?
  • Katarina Blennow: Symboliska gränser och kritikalitet i samhällskunskapsundervisning på gymnasiet
  • Janna Lundberg: Politik och skönlitteratur i samhällskunskapsämnet

 


 Parallel session 2 (Tuesday 31.3, 10.00–12.00)

2A. Samhällskunskapsundervisning, samhällskunskapsfärdigheter och kompetenser (room F607)

  • Anna Hulling: Samhällskunskapsundervisning i mindre orter
  • Thomas Noven Eide: Samfunnsfaglige ferdigheiter – å lære å tenke ved å snake
  • Nina Mård: Samhällslära, ämnesövergripande undervisning och kompetensutveckling: En reflektion utifrån en studie av finländska klasslärares undervisning kring företagsamhet

 

2B. Student Particpation and Democracy (room C214)

  • Mikko Hiljanen, Matti Rautiainen och Eija Räikkönen: The Finnish general upper secondary schools as a place of participation – preliminary results of study
  • Mikko Tujula och Jan Löfström: Connections between school climate and students’ societal orientation
  • Trond Solhaug: Democracy and Citizenship in new curricular reform

 

2C. Ekonomi- och politikdidaktik (room F724)

  • Mattias Björklund och Johan Sandahl: Privatekonomiundervisning som medborgarbildning – Är det möjligt?
  • Cecilia Lundholm: Are policies controversial? Exploring students’ views on impartiality, values, political controversy and knowledge for environmental change in economics
  • Michael Håkansson och Leif Östman: A transactional teaching and learning approach on political conflicts

 


Parallel session 3 (Tuesday 31.3, 15.00–17.00)

3A. Perceptions of Society (room C214)

  • Lars Sandin: A veiled space – Ideological Images of Society in Swedish Compulsory School Civics
  • Petteri Hansen och Mikko Puustinen: Rethinking the society of social studies in Finnish basic education
  • Ulrika Bodén: Student´s knowledge visualizations – how to analyze, interpret and present complex information and societal changes

 

3B. Gymnasieundervisning (room E610)

  • Göran Bostedt: Social studies students’ motivation to study in upper secondary schools
  • Calle Hansson: Klimatförändringar som didaktisk problematik i samhällskunskapslärares undervisning på gymnasiet
  • Magnus Persson: Förklaringar av förändringar och kriser i gymnasieläroböcker för historia och samhällskunskap

 

SYMPOSIUM part 2: Samhällskunskapliga förmågor och färdigheter i teori och praktik (room D701)

  • Kjetil Børhaug: Progresjon i samfunnsfaget
  • Kari-Mette Walmann Hidle: Progresjon mellom barnehage og skole i samfunnskunnskap
  • Ann-Sofie Jägerskog och Malin Tväråna: Vidgade dimensioner av samhällsanalys. Undersökningar av samhällsanalytisk progression på fyra områden i samhällskunskap

 


Parallel session 4 (Wednesday 1.4, 10.30–12.00)

4A. Kontroversiella samhällsfrågor, klimatförändring, migration (room F724)

  • Mari Kristine Jore: Fornemmelser av kontroverser – elevers ønske om å lære om aktuelle og omdiskuterte tema i samfunnsfaget
  • Jörgen Nissen, Ulrika Bodén och Linnéa Stenliden: Att orientera sig i en föränderlig värld: bland oförutsägbarhet, fake news och nättroll
  • Martin Kristiansson, Ann-Christin Randahl, Martin Stolare och Gabriel Bladh: Kumulativ kunskapsbildning om migrationsundervisning i SO-ämnenas mellanår

 

4B. Social studies Education in Nordic Classrooms (room C214)

  • Anders Christensen: Quality lost and found in translation – on the use of the PLATO manual in social science teaching
  • Nora Mathé: Moments in the meeting between students’ lifeworld and other knowledge domains
  • Peter Nicolai Aashamar: Observing Democratic Citizenship Instruction in Nordic Classrooms

 

4C. Medborgarbildning och demokrati (room D701)

  • Kjetil Borhaug: Demokratiforståing og deltaking
  • Kristina Ledman och Torbjörn Lindmark: Medborgarbildning inom yrkesprogrammen – ett FoU-projekt
  • Maria Olson och Johan Sandahl: Samhällskunskapsämnets medborgarbildande potential
  • Linda Eriksson: Deliberativ didaktik som möjlighet

Updated 3.2.2020