Skriv här det du söker efter!

Sysselsättningstjänsterna och det kontinuerliga lärandet behöver en plattform för dialog

Sysselsättningstjänsterna och det kontinuerliga lärandet behöver en plattform för dialog

BILDER: Mia Henriksson

Projektet JOE vill utveckla servicestigar och vägledningstjänster inom kontinuerligt lärande.

En grupp människor kring ett bord.
JOE-projektet träffades för att diskutera servicestigar för kontinuerligt lärande och samarbete med sysselsättningsområdet.

Vilka behov av kontinuerligt lärande ser man inom sysselsättningstjänsterna? Det var frågan när JOE-projektet samlades för en träff vid Regionförvaltningsverkens svenska enhet för bildningsväsendet.

Målet med projektet är att skapa ett ekosystem för kontinuerligt lärande i Egentliga Finland. I och med att sysselsättningstjänsterna omorganiserades vid ingången av år 2025 var det av intresse att höra hur de jobbar i fortsättningen och hur det kontinuerliga lärandet kan komma in och erbjuda sina tjänster till kunderna.

 

John Forsman är sysselsättningschef inom Åbo sysselsättningsområde, vilket i princip omfattar också alla svenska områden i Egentliga Finland.

Forsman gav en översikt över vilka förändringar som omorganiseringen av sysselsättningstjänsterna innebär, då man nu överfört tjänsterna från TE-centralerna till kommunerna. Han konstaterade att reformen säkert har förutsättningar att bli bra men omorganiseringen kommer att ta tid och är inte helt lätt att strukturera upp.

Forsman konstaterade också att det inte finns data på det faktiska behovet av kompetenshöjande utbildning, vilket gör det svårt för utbildningsfältet att erbjuda lämpliga kurser inom kontinuerligt lärande.

– Allt det här är under arbete. En arbetskraftspolitisk diskussion pågår om vilka önskemål som är möjliga att framföra till exempel vad gäller utbildningar riktade till arbetssökande i Åboland.

 

Brist på ekonomiska resurser kom upp under diskussionens gång flera gånger. Även om kommunerna budgeterat för att ta över sysselsättningstjänsterna och också inbegripit möjligheten till utbildning, hotar pengarna att ta slut. En utmaning är också att – åtminstone just nu – kan sysselsättningstjänsterna inte köpa utbildningstjänster som inte leder till en examen eller delar av examen. Det här gör det svårt för bland annat de öppna universiteten att erbjuda sina tjänster.

Många utmaningar lyftes i diskussionen men alla parter var överens om vikten av ett fungerande samarbete mellan utbildningsanordnarna, sysselsättningstjänsterna och kommunerna – gärna också arbetsgivarna.

– Dialogen behöver finnas och den behöver också inkludera dem som dagligen jobbar med kunderna inom sysselsättningsområdena. De behöver känna till utbudet av utbildningar och kompetenshöjande kurser för att kunna erbjuda dem till sina kunder.

Nästa steg är att fundera på hur plattformen där dialogen förs ska se ut och fungera.

I träffen deltog utöver Johan Forsman från Åbolands sysselsättningstjänster, representanter för Åbo Akademi, NTM-centralen i Egentliga Finland, Yrkeshögskolan Novia, Axxell, Åbo svenska arbis, Åbo yrkeshögskola, Regionförvaltningsverkens svenska enhet för bildningsväsendet och Åbo yrkesinstitut.

 

Projektet JOE från Jatkuvan oppimisen alueellinen ekosysteemi eller på svenska JOE – Ett ekosystem för kontinuerligt lärande i Egentliga Finland har som mål att skapa ett regionalt ekosystem och utveckla servicestigar för kontinuerligt lärande, samt säkra tillgången till prognostiserings- och vägledningstjänster och -information på både finska och svenska i Egentliga Finland. JOE finansieras av europeiska socialfonden och leds av Åbo stad.

Mera om JOE-projektet.