Lena Arro och Catarina Kruusval: Godnatt alla djur. Rabén och Sjögren, 2001.
Guido van Genechten: Sov gott! Natur och kultur, 2001.

Lena Arro har skrivit och Catarina Kruusval illustrerat boken Godnatt alla djur, som handlar om Bubblan och Pärlan som sover en natt utomhus i ett grönt tält. De får besök av skogens alla djur som turvis vill komma in. Strukturen är enkel och bygger på att väcka en nyfikenhet på vem som vill in denna gång – tills tältet är fullt. Själva akten att vända sida görs därför till något spännande, vilket i och för sig inte är ovanligt i bilderböcker. Texten hjälper till och bildar ett mönster som upprepas med variationer: "Men vad är det nu som hörs? Det gnager och rasslar så konstigt. – Det är bara kaninerna som vill komma in, säger Bubblan".

Psykologiskt utnyttjar sig boken av den oro eller ängslan ett barn kan känna innan det somnar, som i det här fallet materialiseras som mörkret och ljuden utanför tältet. Det är ljud som i alla fall visar sig vara helt ofarliga, och boken kan säkert bidra till att hjälpa barnet kontrollera sin oro inför sömnen. Alla hot kan inkluderas i tältets trygghet. Och som intressant detalj, när djuren väl är inne i tältet drömmer de om mat – fåren om gräs, kaninerna om morötter, hunden om ett ben, etc.

I Guido van Genechtens Sov gott!, översatt till svenska av Nina Östlund, ser vi hur de olika djuren sover – elefanten sover under ett träd, läderlappen hänger upp och ned, och till slut vill också "jag", den lilla pojken i boken som först inte ville gå och lägga sig, gå och lägga sig i sin SÄNG. Som trots allt är ganska bekväm. Idén är kanske att först visa hur alla andra sover, också de potentiellt farliga djuren, för att övertyga barnet om att det är något helt naturligt att gå i säng och somna in.

Bilderna i Godnatt alla djur skiljer sig markant från dem i Sov gott! I den förra är färgsättningen fin och nyanserad, däremot är Bubblan och Pärlan ganska schablonmässigt och uttryckslöst tecknade. Överlag är bilderna nyktert detaljerade i bästa svenska bilderboksstil. Tittar man noga på bilderna i Sov gott! ser man att van Genechten använt sig av tidningspapper som underlag, så man skymtar holländsk dagstidningstext under de kraftigt tilltagna, frejdiga, söta figurerna. Penseldragen är breda, djurens konturer dragna med svart krita. Texten är enkel i båda böckerna, berättelserna likaså, men van Genechtens bok är överlag originellare och roligare.

Fredrik Hertzberg